Sony laat Gamescom 2024 links liggen
20 juni 2024
Geschreven door Jay
Sony heeft bevestigd dat het niet aanwezig zal zijn op Gamescom 2024. Daarmee is 2024 het vijfde jaar op rij dat Sony het gaming event in Duitsland links laat liggen. Eerder liet ook Nintendo al weten dit jaar niet aanwezig te zullen zijn.
Gamescom gaat dit jaar door van 21 tot 25 augustus. Op 20 augustus is er een Opening Night Live show, waar de nodige aankondigingen verwacht worden.
» Reacties (11)
Het is de laatste wel best triest wat Playstation betreft.
Geplaatst op 2024-06-20 10:28:17
Als ze tegen dan even weinig hebben als op hun State of Play, dan is het misschien beter zo. Een booth opzetten met 4 first party games waarvan 1 pc port van een oudere game, en eentje die slecht werd ontvangen, lijkt me verlies van tijd en geld.
Je zou eventueel Silent Hill 2 als (timed?) exclusive kunnen toevoegen, maar ook daar waren de reacties niet echt geweldig positief.
Hopelijk hebben ze tegen TGS iets degelijks aan te kondigen van hun first party studios, want onthullen en releasen in hetzelfde jaar gebeurt zelden, en in dat geval wordt 2025 even armzalig als 2024, of zelfs erger.
Gelukkig hebben ze nog hun third party deals, want 2024 voor PS first party is ondertussen bijna vergelijkbaar met het droge 2022 voor Xbox first party studios.
Geplaatst op 2024-06-20 10:36:25
Sony is nochtans bij de snellere als het aan komt op bekendmaken en releasen. Volgend jaar hebt je van Sony sowieso al Death Stranding 2 in elk geval. Kan nog wel wat bij komen. Kijk naar Astro Bot, net aangekondigd en 3/4 maand later release. Misschien is Wolverine van Insomniac ook wel voor volgend jaar rond september of Q4. Van mij moeten ze ook niet elk jaar 8 games uitbrengen hoor, er is al een overvloed genoeg aan games.
Geplaatst op 2024-06-20 12:28:07
Bij de snellere zou 'k ze nu ook weer niet noemen. Sneller dan Xbox en een deel van Nintendo momenteel alleszins wel :-D
Death Stranding is van een third party studio die bvb ook aan een Xbox-game bezig is. Ik heb het over first party studios die momenteel weinig tot niets in de pijplijn tonen.
Ik hoop natuurlijk op meer he, begrijp me niet verkeerd, maar hun AAA-studios zijn veel te stil naar m'n zin en ik heb lage verwachtingen. Zeker omdat ze vorig jaar ook enkel Spider-man 2 en het jaarlijkse MLB hadden. De rest wat ze leverden waren enkele VR-games en PC-ports.
In 2021 kondigden ze nog Ragnarok en Wolverine aan, hoeveel andere grote titels zoals we van PS gewoon zijn, zijn er behalve die twee sindsdien nog aangekondigd en/of uitgebracht?
Zou het niet stilaan tijd worden dat Naughty Dog, Suckerpunch, Housemarque, Bluepoint en Media Molecule nog iets van zich laten horen? Insomniac kan de PS5 niet alleen blijven dragen he. En Santa Monica, Guerilla en Polyphony zitten nog te kort op hun vorige release om iets substantieels te kunnen tonen vermoed ik.
En 8 games hoef 'k ook niet, maar jaarlijks 1 à 2 toppers, naast enkele AA's en/of kleinere games, lijkt me niet overdreven. Uiteindelijk is het gebrek daaraan de voorbije jaren iets dat ook de concurrentie wordt aangewreven.
Zelfde maten en gewichten lijkt me alleszins niet overdreven in deze context nee? :-)
Geplaatst op 2024-06-20 13:36:26
Ik denk dat we gewoon wat een zelfde trend zien ook als bij PS3 en PS4, slow start en hopelijk de laatst 2/3 jaar meer bangers. Je moet ook rekening houden dat het telkens langer en langer duurt iets te maken en dat alle studio's nog vrij recente games hebben.
Mag zeker wat meer zijn, maar denk dat dat nog wel zal komen. Wat betreft DS2, dat is idd 3the party, maar dat zit er zo wat tussen in. Het is niet zoals bijvoorbeeld FF XVI dat Sony zegt, ej hier is wat geld maak het exclusief, maar het is ook niet van een eigen studio. Het is meer zoals bij Bloodborne waar Sony geld geeft en investeert in een project dat ze toevertrouwen aan die studio, bij BB was dat Fromsoft en bij DS is dat Kojima. Het is uiteraard niet 1 op 1 hetzelfde, maar de samenwerking is wel degelijk anders dan gewoon betalen voor een exclusiviteit. Net zoals dat MS voor hun Xbox ook een project is aangegaan met Kojima. Das ja ik vind wel dat je DS kan meerekenen als een Sony game net zoals je die Xbox game ook bij de Xbox lineup mag rekenen, ookal is het geen eigen studio. het zweeft er wat tussen.
Geplaatst op 2024-06-20 15:37:12
We weten ook ondertussen dat het meeste ook te wijten is aan de zeer spijtige strategische keuze om al hun studios op live service games te zetten. We mogen nog blij zijn dat er studios overblijven met hoeveel geld ze daar niet hebben weggegooid.
Achja, mismanagement... Elke grote uitgever heeft er wel eens last van. Alleen spijtig voor de gamers.
Geplaatst op 2024-06-20 23:32:06
Dat klopt ergens wel, en ik hoop dat ze snel terug uit dit dal kruipen, maar misschien moeten ze dan ook terug wat efficienter werken op andere punten en minder tijd spenderen aan dingen zoals bvb peach fuzz. Dan krijgen we mss terug meer, en leukere games.
Persoonlijk vind 'k hun games de laatste jaren zeker mooi, maar vaak ook zzzzzo boring.
Geplaatst op 2024-06-21 11:29:08, bewerkt op 2024-06-21 11:30:09
Meh, de dingen die je aanhaalt lijken mij onmogelijk een significante impact te hebben en is gewoon zoeken naar een stok om mee te slaan. Op die anti-woke bandwagon weiger ik energie te geven.
In mijn ogen zijn de meeste games tegenwoordig niet echt vernieuwend of verfrissend. Ik kan mij niet meer warm maken voor iets wat uit Ubisoft hun stal komt. Zelfs games als Starfield kunnen me nauwelijks overtuigen om tijd in te steken. Misschien word ik er gewoon te oud voor.
Geplaatst op 2024-06-21 12:20:41
ik haal woke niet eens aan, voor mij gaat het over minder tijd steken in onnuttige details en overdreven grafische details zodat je geen 5 jaar en 300 miljoen dollar nodig hebt voor een "AAA-game".
Persoonlijk heb ik absoluut geen probleem meer diversiteit. Laat het wel niet ten koste gaan van het verhaal of de personnages, en denk er aan om niet je hele doelpubliek te schofferen, maar das een heeeel ander debat.
Het gebrek aan overtuiging komt alleszins bekend voor, ik heb ook nog weinig games die me echt enthousiast krijgen, waardoor ik vaker naar oudere games teruggrijp.
Geplaatst op 2024-06-21 12:33:26, bewerkt op 2024-06-21 12:43:25
Aah, mijn excuses, dat had ik fout begrepen. En ja, dat snap ik wel. De hele industrie is naar peperdure games gegaan, maar ik kon de risico's wel smaken. Zelfs in die rustige periode heeft MS ook gekozen voor risico's met toen die hele push naar games die straffer zouden zijn door de cloud. Spijtig genoeg nooit iets van gezien, maar de mogelijkheden spraken me wel aan.
De minder risicovolle beslissingen erna om volledig voor live-service/microtransacties/multiplayer te gaan kan me minder bekoren.
Oude games of nieuwe indie games, alleen heb ik het gevoel dat iedereen nu ook inzet op indie games en het begint zo wat als Netflix te voelen. Ik kan gewoon niet meer bijbenen.
Geplaatst op 2024-06-21 12:47:09
Voor mij is het vooral ook heel jammer dat er minder kans wordt gegeven aan kleinere projecten. Iets waar Playstation vroeger heel sterk in was naast hun blockbusters.
Cloud was idd een leuk idee maar de uitvoering... Had je me anderzijds bvb 5 jaar geleden gezegd dat kleinere projecten zoals Hi-Fi Rush, Pentiment of Grounded, uit Xbox Game Studios zouden komen ipv van uit die van Playstation, dan had ik je gek verklaard.
Playstation was net de platformhouder die zoveel afwisseling had in z'n portfolio, en onder Ryan lijkt dat allemaal kapot te zijn gegaan.
Geplaatst op 2024-06-21 13:05:49