Nieuwe details over GPU van PS5 Pro gelekt
Er zijn weer wat nieuwe details gelekt omtrent de PS5 Pro, waarvan een officiële aankondiging dichter en dichter komt met het oog op een release later dit jaar. Het gaat om details omtrent de GPU van de console.
Volgens Digital Foundry beschikt de grafische chip van de PS5 Pro over een kloksnelheid van 2.18GHz, met een mogelijke boost tot 2.35GHz. De cache van de GPU zou verdubbelen tegenover die van de PS5, waardoor de L1 cache van 128KB naar 256KB gaat en de L0 cache van 16KB naar 32KB. Dit zou vooral bedoeld zijn om de prestaties van ray tracing te verbeteren.
Voorts brengt de GPU van de PS5 Pro nieuwe DirectX 12 Ultimate features met zich mee, zoals ondersteuning voor variable rate shading en hybrid MSAA. Alles bij elkaar genomen zou de PS5 Pro een performance boost van 45% opleveren voor games.
Terwijl ik mogelijk zelf de upgrade maak, vraag ik me het commerciële nut van die dingen af in the long run.
- Als ik m'n toestel vervang, dan geef ik hun geld voor een apparaat dat meestal zonder winst of zelfs met verlies verkocht wordt, maar ik ga niet plots meer games kopen. Wat voor voordeel heeft Sony er dan aan dat ik mijn games op dat toestel speel ipv op hun standaard console?
- Trek je hiermee nieuwe kopers naar de reeds heel populaire Playstation consoles, of heb je gewoon klanten die eigenlijk sowieso al zouden instappen in hun ecosystem?
Wat is dus het werkelijke profijt? Groeit de markt en het markt-aandeel van Sony door die console uit te brengen? Persoonlijk vermoed ik dat de gevolgen op dat gebied verwaarloosbaar zijn.
Voor de developpers is het alleszins ook geen cadeau, want die moeten nu extra opties voorzien voor de verschillende soorten hardware. Werk en bijhorende kosten die ze niet zouden hebben wanneer iedereen dezelfde hardware heeft.
Ik zie het voordeel voor mezelf als consument als ik gevoelig zou zijn voor het soort verbeteringen die een "pro-console" biedt, maar objectief gezien zie 'k eigenlijk niet het nut van die dingen in.
Geplaatst op 2024-05-07 12:24:26
Voor mij persoonlijk heeft het wel nut omdat ik geen console meer koop op release gewoon omdat het aanbod spellen klein is aan de start dus met een sterkere versie van de console en de grotere line up spellen die nu beschikbaar zijn zou ik dan wel meer interesse hebben om die te kopen. Voor de rest heb ik ook geen idee of het echt nuttig is.
Geplaatst op 2024-05-07 13:15:24
Begrijp ik, maar als de gewone PS5 "lite" het enige was dat beschikbaar was, zou je die dan niet kopen omdat er geen Pro was? :-)
Geplaatst op 2024-05-07 14:21:42
Dan zou ik die kopen inderdaad
Geplaatst op 2024-05-07 15:00:48
Ik zou de upgrade wrs ook wel maken, echter zal dit enkel zijn als er een inruilactie is bij bv. Gamemania. Anders is het financieel minder interessant om onmiddellijk de overstap te maken.
Nu, heb bij elke generatie sinds PS3 de upgrade gemaakt (grotere opslagruimte en betere perfomance) en bij PS4 naar PS4 Pro. Maar wrs zal de Pro komen zonder disc drive die je dan afzonderlijk moet gaan aankopen wat dan ook weer de prijs gaat omhoog pushen.
Ik denk dat dit vooral gericht is aan de spelers die perse high end willen gamen of diegene die expliciet gewacht hebben om een next gen te kopen met oog op de Pro versie van de console.
Beter zal Sony er denk ik ook niet van worden qua winstmarge. Dit is vooral voor dat groepje spelers die echt wel hun game-ervaring willen boosten.
Waarschijnlijk zal het basismodel een tijdlang blijven bestaan naast de Pro versie, maar zal het de consument wel de keuze geven wat ergens zonde is.
Want, zou ik Sony zijnde, alle modellen vervangen door het Pro model, want ik zie het nut dan niet in om beide versies te gaan aanbieden want onrechtstreeks zal je dan het "oude model" minder interessant maken in de verkoop tenzij je de prijs flink laat zakken waardoor je mogelijk consumenten met een lagere financiële slagkracht de mogelijkheid geeft alsnog je toestel aan te kopen, ook al is de performance een pak minder.
Als verkoper zijnde ga ik ook eerder de PS5 Pro aanbieden dan het klassieke model. Waarom een goedkoper model aanbieden terwijl het nieuwe model alle zelfde snufjes heeft maar 45% beter doet? Je hebt uiteraard het financiële dat hierbij zal meespelen, maar zoals bij een auto, het doet wat het moet doen. Het ene zal alleen er beter in zijn dan het andere.
Enkel een leek die eigenlijk dit aankoopt voor zijn kroost of als geschenk zal hier niet onmiddellijk van onder de indruk zijn.
Dat even terzijde, als ik me niet vergis hebben ze de productie van PS4 Pro stopgezet en was enkel nog de Slim versie van PS4 te koop. Iets wat ik altijd uiterst bizar heb gevonden? Uiteindelijk was de Pro een superieure console en had ik eerder verwacht dat ze hiervan een 'slim' versie zouden uitbrengen en dit alle voorgaande modellen zou vervangen. Maar dat was op het einde van de consolegeneratie, net voor de lancering van de PS5. De Pro versie is er toen ook enkel maar gekomen voor die specifiek groep gamers die het maximum uit hun gameplay willen halen...
Geplaatst op 2024-05-07 14:51:28, bewerkt op 2024-05-07 14:59:37
Goeie vraag. Ik heb het mij ook al afgevraagd. Ik vraag mij bijvoorbeeld ook af in hoeverre een pro versie wel met verlies verkocht wordt tov de originele.
Misschien is het ook gewoon een overeenkomst met de chip manufacturer om een bepaalde afname te doen.
Of het is allemaal gewoon marketing show om een aantal mensen te overtuigen nog eens geld aan hun te geven.
Geplaatst op 2024-05-07 15:56:43
Bundel met GTA 6 en dan mee cashen via al die spelers die GTA 6 en GTA Online op PS5 spelen.
Geplaatst op 2024-05-07 18:18:18
Alsof die op een gewone PS5 niet plots massaal gaan GTA6 kopen, het blijft GTA he :-p
Geplaatst op 2024-05-08 13:41:16
Ik moet eerlijk zeggen dat 45% prestatiewinst best een hoop is. Ik heb zelf de normale PS5 gehad, daarna de slim gekocht " alles natuurlijk in disk variant" en straks de PRO-5. Enige wat ik speel is Call MW3 en GT7 met de VR2 bril. Als het gaat om Ray-traycing, ben ik voor de PRO-5, omdat dat in VR2 en GT7 echt van toegepaste waarde is. Het is jammer, dat nu alle game makers, opnieuw updates moeten gaan maken voor bestaande games, om ook echt die 45% verbetering toe te passen. Het is een hoop werk op de lange termijn en ze zitten er niet op te wachten. GTA-6, is ook zo'n veel besproken onderwerp op de PS5 forums, maar is naar mijn mening grafisch nog te zwaar en miss voor de PS6 ook. Ik vindt wel dat Sony nu stopt met al een langdurende console oorlog met Xbox. Als ze nu ook echt alle content speelbaar gaan maken op zowel PS5, Xbox en PC, kan ieder voor zich uitgeven wat hij/zij wil aan een machine. De PS5 is in mijn ogen genoeg. Voor ik op de PS5 overging, heb ik een dure PC gebouwd met onderandere een RTX 4090 van Nvidia. Als ik heel eerlijk ben, zie ik op framrate na geen verschil in 4K. Voor mij heeft de PS5 het verschil gemaakt tussen PC en console en blijf nu ook lekker bij de console. World of warecraft speel ik niet meer en wat ik wel speel draaid uitermate goed op de PS5.
Geplaatst op 2024-05-09 07:00:53
Ik denk dat er een misverstand bestaat over verkoop met verlies. Dit is typisch enkel het geval aan het begin van de levenscyclus. De originele PS5 wordt al sinds midden 2021 niet meer met verlies verkocht. Productie wordt geoptimaliseerd, onderdelen worden goedkoper (RAM, SSD en de chip van AMD), de investering is terugverdiend,...
Het zou mij niet verbazen dat de Pro nooit met verlies zal verkocht worden.
Geplaatst op 2024-05-08 04:22:40, bewerkt op 2024-05-08 04:23:10
Dat neemt nog altijd niet weg dat je imo de markt niet doet groeien met dat toestel, en dat er dus weinig tot geen voordeel is voor het marktaandeel. Eerder "last" voor de ontwikkelaars.
Mensen die sowieso al een PS5 willen, gaan nu mss op de Pro wachten, maar als die niet werd aangekondigd, dan gingen die gewoon over naar het standaardmodel volgens mij. Ik ben er niet van overtuigd dat een Pro toestel plots nieuwe klanten maakt.
Ook mensen die de upgrade maken gaan niet plots meer games kopen dan dat ze voordien deden. En zelfs al maken ze geen verlies meer op de hardware, het is algemeen geweten dat marges op consolehardware meestal zeer beperkt zijn.
Mijn mening natuurlijk, hetgeen niet wil zeggen dat ik gelijk heb, maar het is wel een vraag die ik me stel.
Geplaatst op 2024-05-08 13:34:36
Mensen die de upgrade doen verkopen met grote waarschijnlijkheid hun console tegen een zacht(er) prijsje, waardoor je een grotere groep krijgt waaraan ontwikkelaars hun games van de hand kunnen doen. Dus in dat opzicht kan ik het wel begrijpen.
Geplaatst op 2024-05-08 17:38:21
Persoonlijk denk ik dat dit wel een boost geeft in de aansluitingen. Ik zelf het de ps5 al vanaf dag 1. Die schuit gewoon door naar mijn kids. En zelf koop ik weer een nieuwe. De apparaten hebben niet het eeuwige leven dus na een jaar of 3/4 vervangen is prima.
Bij vrienden van mij die veel gamen (zeg elke avond een paar uur) koopt 50% de upgrade. Wel degelijk een markt ervoor dus!
Geplaatst op 2024-05-09 08:20:01