Diablo 4 Season 4 uitgesteld, brengt grote veranderingen voor items met zich mee
Blizzard heeft de release van Season 4 voor Diablo 4 een maand uitgesteld. Het nieuwe seizoen zou nu op 14 mei van start gaan. Als reden wordt aangehaald dat men voldoende tijd wil hebben om feedback van de Season 4 Public Test Realm, die live is van 2 tot 9 april, te verwerken.
Season 4 zou heel wat fundamentele veranderingen met zich meebrengen voor Diablo 4, niet in het minst wat items betreft. Blizzard wil meer de focus leggen op kwaliteit boven kwantiteit, zodat spelers over het algemeen meer betekenisvolle items krijgen en dus met minder rotzooi in hun inventory zitten.
Concreet zullen Legendary en Rare items minder affixes (buffs) hebben, waardoor ze dankzij een herwerkt crafting systeem meer ruimte krijgen om gaandeweg te groeien.
Dat nieuwe crafting systeem introduceert bijvoorbeeld Tempering als een manier om affixes aan items toe te voegen. Vijanden zullen namelijk Tempering Manuals droppen die meerdere affixes rond een bepaald thema of build type bevatten. Bij de blacksmith zal een van deze affixes willekeurig aan items toegewezen worden, al is er ook de optie van een re-roll.
Ook Masterworking wordt geïntroduceerd. Dit is een late game crafting systeem dat het mogelijk maakt om bestaande affixes met nog 12 ranks te upgraden.
Tempering en Masterworking zullen het oude crafting systeem vervangen en zouden spelers volgens Blizzard in staat moeten stellen om meer controle te krijgen over de manier waarop ze hun build uitwerken doorheen de game.
Ook op andere vlakken worden items trouwens nog aangepakt. Items met specifieke stats zullen bijvoorbeeld enkel droppen voor classes die ze kunnen gebruiken en Legendary en Unique items die niet gecraft worden, kunnen geruild worden met andere spelers.
Endgame activiteiten worden voorts ook wat aangepakt, onder meer met Helltide die in alle world tiers zullen verschijnen en een nieuwe Bloodmaiden public event boss zullen bevatten. DePit of the Artificer dan weer komt met tijdelijke, random gegenereerde dungeons voor zeldzame crafting materialen en nieuwe "Tormented" bosses hebben een hogere kans om zeldzame items te droppen.