Subnautica studio nuanceert berichten over sequel als "multiplayer service game"
Uitgever Krafton heeft in zijn meest recente financiële rapport weer iets meer onthuld over de nieuwe Subnautica game waar aan gewerkt wordt. Het vervolg op Subnautica 2 zou namelijk een multiplayer game worden met een games-as-a-service model.
Natuurlijk duurde het niet lang alvorens fans zich begonnen te roeren, veelal omdat ze vrezen dat de nieuwe Subnautica singleplayer achterwege zou laten. Ook "games-as-a-service" boezemt menig gamer weinig vertrouwen in.
Bij ontwikkelaar Unknown Worlds hebben ze inmiddels geprobeerd om de gemoederen te bedaren. De studio bevestigt weliswaar dat de nieuwe Subnautica multiplayer zal bevatten, maar multiplayer zou geenszins de focus zijn. De game zou geheel optioneel co-op tot 4 spelers ondersteunen. In je eentje spelen is dus perfect mogelijk.
Ook het "games-as-a-service" aspect is blijkbaar niet zo erg als je zou denken. Volgens Unknown Worlds wordt hiermee gewoon bedoeld dat men van plan is om de nieuwe Subnautica jarenlang te blijven ondersteunen. "Denk aan ons Early Access update model, maar dan uitgebreider," klinkt het. Voorts stelt de studio dat er geen season passes, geen battle passes, geen abonnementen of wat dan ook zullen zijn. Over microtransacties wordt niets gezegd.
Tot slot ontkent Unknown Worlds dat de nieuwe Subnautica dit jaar nog zal verschijnen, zoals Krafton beweert. Vorig jaar had Krafton zelf het trouwens nog over een release in de eerste helft van 2025, dus het is onduidelijk waarom de uitgever het nu plots over 2024 heeft. Wel is het zo dat Unknown Worlds dit jaar heel wat van de nieuwe Subnautica uit de doeken wil doen.