Tomb Raider I-III Remastered op PS4 heeft iets wat de PS5-versie niet heeft
Op 14 februari verschijnt Tomb Raider I-III Remastered op verschillende platformen, waaronder PS4 en PS5. Nu is evenwel gebleken dat de collectie op PS4 iets heeft wat bij de PS5-versie ontbreekt.
Het gaat om een Platinum Trophy die je krijgt wanneer je alle andere Trophies hebt behaald. Deze Platinum Trophy is er dus wel op PS4, maar niet op PS5.
De reden waarom deze Trophy in de PS5-versie ontbreekt, is niet bekend, maar het doet denken aan een gelijkaardig geval van vorig jaar. Toen had Call of Duty: Modern Warfare 3 op PS5 ook geen Platinum Trophy omdat de game op PS5 behandeld werd als DLC voor Modern Warfare 2.
Vermoed wordt dus dat er bij de PS5 iets is dat het technisch onmogelijk maakt om een Platinum Trophy te voorzien bij games die uit verschillende aparte games of modes bestaan, maar een officiële reden is dus niet bekend.
Wie Tomb Raider I-III Remastered op PlayStation koopt, krijgt trouwens zowel de PS4- als de PS5-versie.
Het probleem zou zijn dat op PS5 1 launcher (= game icon) maar 1 trophylijst kan hebben. Dit omdat de lijst geïntegreerd is in het OS, je ziet onder zo'n launcher ergens staan hoeveel trophies je al hebt in de game. En ook cards die je progress voor 1 trophy tonen indien er zo'n 'x van y' stukje bij is vermeld.
Op PS4 zie je de trophies ook maar weet even niet meer wat die doet bij een trilogy zoals van Spyro.
Dus voor 3 verschillende trophylijsten zoals op PS4, zouden er op PS5 3 verschillende launchers moeten zijn. Dat zouden ze denk ik nog wel kunnen aangezien het een download only game is (dacht ik) maar hebben ze niet gedaan. Ze zouden bv 3 aparte downloads kunnen aanbieden na 1 aankoop.
Call of Duty werd ook alles in 1 launcher gestoken waardoor ze op PS5 dus de MW3 trophies enkel als DLC konden toevoegen aan MW2.
Uncharted PS5 collection heeft hetzelfde probleem.
Maar dan nog hadden ze bij Tomb Raider toch 1 platinum kunnen toevoegen voor bv enkel de eerste game zoals ze bij Uncharted hebben gedaan.
Overall dus een slechte design keuze voor de PS5 naar mijn mening.
Voor de gebruikers van PSNProfiles: Die site kan niet om met trophylijsten die 256 of meer trophies hebben. Vroeger konden mensen die in zo'n lijst een trophy haalden op plek 256+, hun lijst niet langer updaten. Ondertussen kan updaten wel maar worden dit teveel aan trophies als 'hidden' gezien ipv ze netjes te tonen.
Geplaatst op 2024-02-07 11:29:08, bewerkt op 2024-02-07 11:34:31
"Overall dus een slechte design keuze voor de PS5 naar mijn mening."
Moet ook rekening houden dat deze game niet enkel voor PS is maar ook naar PC enzo komt, waar bij Steam dus ook gewoon 1 lijst gebruikt wordt.
Als dit effectief een 3 in 1 game is zoals Uncharted dat ook was, was de enige oplissing inderdaad 1 platinum te voorzien voor ofwel alles samen ofwel 1 van de 3 games en de andere 2 als DLC. Maar dat vind ik persoonlijk ook maar kut oplossingen.
Wat betreft laat ze dan apart downloaden, dat hadden ze dan overal moeten doen, ook op Steam etc. Trophies zijn nu niet bepaald de eerste prioriteit en ze gaan dit vast pas ontdekt hebben later in de ontwikkeling. Om dan in eens te gaan zeggen ik splits naar 3 aparte games was dan wrs al te laat.
Dusja was de enige keuze 1 of geen plat en tbh vind ik het ergens wel logischer er gewoon geen te nemen en alle delen als iets apart te zien.
Nog een andere optie was misschien elke game een aparte DLC lijst en als main list een lijst te maken van bv maar 5 a 10 trophies, gewoon een paar die alle main activiteiten van al de rest samenvatten ofzo.
Tis jammer maar ook begrijpelijk en onbelangrijk tbh.
Geplaatst op 2024-02-07 12:16:07
Ik doelde met die ene zin vooral op '1 launcher = 1 trophylijst' op PS5 in de algemene zin en niet specifiek voor deze game.
Maar na een edit waren alle enters even weg en is die zin ergens anders terecht gekomen dan waar die oorspronkelijk onder stond.
Uncharted collection op PS5 is enkel Uncharted 4 + Uncharted Legacy (= de originele PS4 games). Hierbij is de trophylijst voor platinum gelijk aan die van U4 met dan 1 trophy extra voor alle trophies in Legacy te halen. Waarbij alle Legacy trophies dan als een DLC zijn toegevoegd aan de trophylijst. De developers hadden hier ook liever twee aparte lijsten gehad zoals origineel op PS4. Deze game had wel een disc versie, dus aparte downloads was hier misschien niet mogelijk op PS5.
Deze rare contstructies net als bij CoD en nu Tomb Raider ontstaan dus enkel maar door die rare design keuze van Sony. Ergens lijkt '1 game = 1 trophylijst' toch een heel stuk logischer, ook als die dezelfde launcher hergebruiken. En in het verleden op PS3/PS4 werd dit eigenlijk altijd zo gedaan, zeker met een trilogy/collection van remasters. Dus het is een opvallende trendbreuk met het verleden wat Playstation betreft.
Uit andere artikels lijkt het er ook op dat ze bij Tomb Raider juist heel trots waren op hun aangepaste en nieuwe trophies. Ze hadden ook gewoon de trophies kunnen overnemen van de PS3 trilogy zonder meer. Ze hebben wat dingen die de community grappig vond of bekende bugs terug laten komen in de trophies.
Aangezien ze op PS4 wel 3 platinums hebben gedaan, denk ik dat dat toch hun voorkeur had geweest voor PS5 en dat ze nu 'the next best thing' maar hebben gedaan. Het opsplitsen in verschillende downloads was misschien te lastig.
Wat steam betreft: Die kennen geen platinum dus daar had het altijd al 1 lijst geweest denk ik, tenzij het ook aparte downloads worden of je daar meer lijsten per launcher kan hebben. Mijn laatste ervaring met steam is ook alweer een hele tijd geleden dus ik kan het mis hebben.
Geplaatst op 2024-02-07 18:44:15