1900 ontslagen bij Xbox, nieuwe game van Blizzard geannuleerd
De gamedivisie van Microsoft wordt getroffen door een stevige ontslagronde. In totaal verliezen 1900 mensen hun job. De ontslagen vallen bij Activision Blizzard, ZeniMax (Bethesda) en andere segmenten van Xbox. Het gaat om ongeveer 8% van alle werknemers in de gamedivisie van het bedrijf.
Phil Spencer, hoofd van gaming bij Microsoft, noemt het een "pijnlijke beslissing." De ontslagen zouden echter nodig zijn om een duurzame kostenstructuur op poten te zetten die gezonde groei bij Xbox kan ondersteunen. De herstructurering zou er ook voor zorgen dat de strategieën en structuren van Activision Blizzard, dat vorig jaar voor 69 miljard dollar werd overgenomen, beter afgestemd worden op die van de rest van Microsoft Gaming.
De ontslagronde gaat ook gepaard met het vertrek van Blizzard president Mike Ybarra en Blizzard chief design officer Allen Adham. De nieuwe, in 2022 aangekondigde survival game van Blizzard is geannuleerd.
Jawadde, het blijft maar duren met al die layoffs
Geplaatst op 2024-01-25 17:57:51
Ik lees online voornamelijk als reden dat tijdens de corona pandemie veel meer uitgegeven werd aan games en dat sinds dat voorbij is dat verschil een soort wordt rechtgetrokken. Veel bedrijven zouden volgens die logica opeens een groot deel van hun inkomsten zien verdwijnen en lossen het op deze manier op.
Aan de ene kant is dit best wel positief want van al die mensen zonder baan gaan er een aantal zijn die nu hun eigen games gaan maken, anderzijds zijn er wrs veel mensen die geen soortgelijke functie kunnen vinden en iets anders gaan doen waardoor er veel kennis verloren gaat.
Games hebben sowieso wel een beetje een plafond geraakt. Graphics zitten zitten we al in de 90%. Het vak voor verbetering is nu al zo klein dat het haast niet meer nodig is. Alleen zie ik wel dat bedrijven zich op andere dingen focussen dan het aantrekkelijk maken van het spel. Goede ingame mechanics zijn vervangen voor mooie graphics of een arsenaal aan wapens wat je niet gebruikt. De focus ligt helaas bij veel spelen verkeerd en dat zie je goed terug bij de release van een palworld. Dat spel houdt de gebruiker zo geengaged
Geplaatst op 2024-01-26 06:33:27
Tja, rationaliseren noemen ze dit, en in de private sector is dit te snappen. Maar als diegenen die ontslaan zich ooit gaan verbinden voor zelf een producent te worden, dan zal het volgens die grote firma's ook weer niet goed zijn, terwijl concurrentie nog steeds het meest gezond is in de gaming wereld
Geplaatst op 2024-01-27 07:54:33