Ophef over nieuw betaalmodel van Unity, developers noemen het "een catastrofe"
Er is nu al enkele dagen ophef over een nieuw betaalmodel dat Unity, bekend van de Unity engine, heeft aangekondigd. Het nieuwe systeem treedt vanaf 2024 in werking en is natuurlijk bedoeld om meer centjes binnen te brengen voor Unity, maar onder ontwikkelaars heerst er ongerustheid en ook woede. "Een catastrofe," klinkt het.
Maar wat is er dan precies aan de hand? Kort gezegd wil Unity dat developers een extra fee van 0,2 dollar betalen wanneer een van hun games, als die met de Unity engine gemaakt is, gedownload en geïnstalleerd wordt. Die fee komt er bovenop de abonnementskost die sowieso al betaald moet worden om met de Unity software te kunnen werken.
Wel is het zo dat deze fee slechts vanaf een bepaalde grens betaald moet worden. Zo moet de game in kwestie in de afgelopen 12 maanden 200.000 dollar of meer hebben opgeleverd en moeten er in totaal al minstens 200.000 installaties zijn geweest. Op die manier zouden volgens Unity kleine developers en games gespaard blijven en zouden enkel grote vissen, die sowieso al veel winst zouden maken met hun games, wat meer moeten betalen.
Dit stelt veel developers echter niet gerust. Het concept om een fee te koppelen aan installaties van games vinden velen simpelweg absurd en sommigen wijzen erop dat je al snel aan die 200.000 installaties geraakt, ook als kleine developer die daar helemaal niet veel aan verdient. Tel daar nog eens allerlei andere kosten bij en die extra fee die Unity zal beginnen aan te rekenen kan wel eens de druppel zijn die de emmer doet overlopen richting een faillissement.
Bovendien zijn er ook heel wat praktische vragen die opgeworpen worden en die doen vermoeden dat ze bij Unity toch niet over alles goed hebben nagedacht. Zo zou het bijvoorbeeld kunnen dat trolls een developer trachten te raken via wat nu "download bombing" of "install bombing" genoemd wordt. Dan zou iemand een game meermaals kunnen downloaden en installeren om de maker ervan op kosten te jagen.
Ook zijn er vragen in verband met demo's, games die gratis uitgedeeld worden en games die in een abonnementsdienst, zoals Xbox Game Pass, zitten.
Na een eerste storm van kritiek trachtte Unity al het een en het ander op te klaren, maar echt helderder is het er daardoor nog niet op geworden, laat staan dat het na die uitleg plots wel een goed idee lijkt waar de gaming community akkoord mee gaat.
Zo liet Unity weten dat er een systeem is om "install bombing" tegen te gaan en "de meeste demo's" geen fee zullen moeten betalen. Voor games van Game Pass zou Microsoft de fee moeten betalen, maar in dat geval is het hoogst onduidelijk wie wanneer dan precies verantwoordelijk is voor die fees. Bovendien is de kans groot dat zulke kosten door Microsoft op een of andere manier doorgerekend zullen worden.
Kortom: chaos en onduidelijkheid rond een nieuw betaalmodel dat Unity wil lanceren en dat heel wat developers, groot en klein, boos maakt. Sommigen hebben er ook al mee gedreigd Unity te verlaten en over te stappen naar de Unreal Engine. Daar komt echter nog een aapje uit de mouw: zelfs als je overstapt naar een andere engine, zullen je oude games natuurlijk nog steeds op Unity draaien, en zolang daar nieuwe installaties van gebeuren, zal er nog steeds betaald moeten worden.
Bij Unity lijken ze voorlopig niet meteen van plan om hun plannen aan te passen. In plaats daarvan tracht men het nieuwe systeem vooral beter uit te leggen, alsof de buitenwereld en gaming community het niet goed begrepen heeft.
remember
dit was de CEO dat developers ezels noemden als ze niet alles vol MTX staken
EN de suggestie deed van in een mobile game te laten betalen voor elke reload
Geplaatst op 2023-09-14 15:56:21
@Jay: Klein foutje in tweede paragraaf: abonnemetskost
Verder is dit idee gewoon van de zotte... Heb je bij wijze 10 jaar geleden een game verkocht en dan zou je er vandaag nog steeds als developer/publisher voor moeten betalen omdat iemand hem even opnieuw gaat installeren op zijn (nieuwe) PC.
Dat er een fee per verkoop inzit, tot daar, dat kan je tenminste overzien en rekening mee houden als je je prijs gaat bepalen. Maar met dit weet je dus nooit wat de uiteindelijke kost gaat zijn.
Mogelijk gaan digitale games hierdoor ook vaker of sneller delisted worden in de verschillende stores. Iets wat nu al te vaak als gevolg heeft dat games niet meer legaal beschikbaar zijn omdat ze digital only waren.
En dan is nog maar de vraag als de game wordt verwijderd uit de verkoop, of ze daarna nog altijd moeten gaan betalen als iemand de game uit zijn downloadlist opnieuw gaat downloaden. Want als ze hem daar ook zou verwijderen, dan denk ik dat er rechtszaken gaan volgen...
Uiteindelijk is digitaal enkel een licentie waar de verstrekker mee doet wat ie wil maar hoelang dit verwijderen uit de downloadlist zou blijven staan in een rechtszaak ben ik nog wel benieuwd naar. Zeker als dit gebeurt kort na release of kort na aankoop door iemand.
Geplaatst op 2023-09-14 18:01:39, bewerkt op 2023-09-14 18:04:10
Op naar Unreal... 😂 ow wacht Epic Games. Godot engine FTW!
Geplaatst op 2023-09-14 19:32:04