Activision klaagt populaire YouTuber aan van wie het zelf een clip leende om reclame mee te maken [Update]
Update
Activision heeft zijn klacht tegen Anthony "The Needle Drop" Fantano laten vallen. Geen van beide partijen wilde meer uitleg geven, waardoor onduidelijk is waarom Activision de klacht liet vallen.
Vermoedelijk is er buiten de rechtbank een schikking getroffen, in welk geval het niet onlogisch is dat daarover niet gecommuniceerd wordt.
Origineel (01/08/2023, 00:04)
Activision Blizzard is een op het eerst zicht wat vreemde rechtszaak begonnen. De rechtszaak is namelijk gericht tegen Anthony "The Needle Drop" Fantano, een muziekcriticus die op YouTube bijna 3 miljoen subscribers heeft. Activision Blizzard leende een viral clip van de YouTuber en gebruikte die in reclame voor Crash Bandicoot schoenen.
De clip in kwestie is er een die in 2021 viraal ging via TikTok en die sindsdien ook talloze keren werd nagebootst. Ook het originele geluid van de clip werd veelvuldig gebruikt in andere video's, waaronder recent dus ook reclame van Activision Blizzard voor Crash Bandicoot schoenen.
Maar wat is het probleem dan? Wel, blijkbaar stuurde Fantano een brief naar Activision Blizzard met het verzoek om de reclame offline te halen en hem een schadevergoeding te betalen omdat zijn stem zonder toestemming werd gebruikt in de reclame, waardoor de indruk zou gewekt zijn dat hij de content en het product steunt.
Moet Fantano dan geen rechtszaak beginnen tegen Activision Blizzard? Misschien wel, en misschien komt dat nog, maar in dit geval kiest Activision Blizzard zelf dus voor de frontale aanval, en niet geheel onterecht.
Activision Blizzard is namelijk van oordeel dat Fantano de wetgeving omtrent intellectuele eigendommen misbruikt om selectief gebruikers die zijn clip gebruiken af te persen. Zo wijst Activision Blizzard erop dat het geluid van de clip door Fantano in een muziekbibliotheek van TikTok werd gedropt die bedoeld is voor muziek en geluiden die commercieel ingezet mogen worden. Daarmee zou Fantano dus zijn akkoord hebben gegeven voor het commercieel inzetten van het geluid in kwestie, zonder dat daar nog andere voorwaarden aan gekoppeld zouden worden.
Voorts wijst Activision Blizzard erop dat er talloze clips op TikTok en het internet zijn die het geluid van Fantano gebruiken, maar dat die lang niet allemaal gevraagd worden om ervoor te betalen. Fantano zou dus erg selectief te werk gaan en vooral personen en bedrijven aanspreken waarvan hij weet dat hij er een degelijke som van zou kunnen krijgen.
Tot slot vermeldt Activision Blizzard ook nog fijntjes dat Fantano er zelf geen probleem mee had om de video van een pizza zelf zonder toestemming te hergebruiken voor zijn eigen content, maar dat hetzelfde principe dan plots wel een probleem vormt wanneer het om zijn eigen content gaat en hij geld riekt.
Hoe deze zaak zal aflopen, valt nog af te wachten. Activision Blizzard eist alvast dat Fantano de gerechtelijke kosten van het bedrijf terugbetaalt en dat de rechtbank oordeelt dat Fantano inderdaad geen eisen (meer) kan stellen omtrent de clip in kwestie. De Crash Bandicoot reclame is intussen wel offline gehaald.