Ubisoft geeft toe dat het grensoverschrijdend gedrag niet helemaal juist heeft aangepakt
Tijdens een interview heeft Anika Grant, chief people officer van Ubisoft, toegegeven dat het bedrijf gevallen van grensoverschrijdend gedrag niet helemaal juist heeft aangepakt. Dat heeft volgens haar geleid tot een breuk in het vertrouwen van werknemers, iets waar men nu hard aan werkt om het weer te herstellen.
Grant vertelt dat Ubisoft aanvankelijk vooral gefocust was op het in orde hebben van de juiste procedures om meldingen van grensoverschrijdend gedrag te onderzoeken en er indien nodig gevolg aan te geven. Daarbij werden werknemers die de meldingen deden echter te vaak uit het oog verloren. Na de melding werd met hen immers vaak niet meer over de zaak gecommuniceerd, waardoor ze zich vaak in de steek gelaten voelden of de indruk kregen dat met hun melding niets gebeurde.
In de praktijk echter gebeurde er volgens Grant heel wat, iets wat we ook openlijk hebben kunnen aanschouwen toen verschillende topmensen van Ubisoft omwille van grensoverschrijdend gedrag het bedrijf moesten verlaten.
Wie zich misdragen had, werd dus aangepakt, maar dat neemt niet weg dat er onvoldoende aandacht ging naar de slachtoffers en werknemers in het algemeen. Dat bijsturen is nu een belangrijke focus van Ubisoft. Procedures werden bijvoorbeeld aangepast om betrokken werknemers beter op de hoogte te houden, er is een anoniem meldingssysteem geïmplementeerd, er worden luistersessies gehouden en dergelijke meer. Grant erkent echter dat het een werk van lange adem is.
Bij ABetterUbisoft, een actiegroep van werknemers, zijn ze alvast niet echt onder de indruk van wat Grant zegt. Er wordt met name op gewezen dat Ubisoft alle procedures zelf onder controle wil houden, waardoor het systeem kwetsbaar is voor willekeur aan de top. ABetterUbisoft wil dan ook dat er meer onafhankelijke procedures worden geïnstalleerd.