Returnal heeft nu eindelijk een soort save feature
De aard van Returnal, een soort roguelike game waarin je in een loop vast zit, maakte dat het spel zonder echte save feature kwam. Dood is immers dood en dan moet je opnieuw beginnen, niet een oude save file opnieuw laden zodat je een nieuwe kans krijgt. Dit had echter negatieve bijwerkingen voor spelers, die nu opgelost zijn.
Returnal verscheen eind april dit jaar, zoals gezegd zonder save functionaliteit. Op zich goed voor deze game, maar het nadeel was dat spelers meteen de nodige tijd moesten uittrekken om een complete run te vervolledigen, anders zou hun gamesessie voor niets zijn geweest. Ook automatische updates van de PS5 die plots beginnen konden wel eens roet in het eten gooien.
Die problemen zijn nu verholpen dankzij de introductie van de "Suspend Cycle" feature. Dat is een soort tijdelijke, eenmalige save die je kan gebruiken. Je kan je progressie zoveel bewaren als je wil, maar de save file in kwestie kan je maar één keer laden. Daarna wordt het bestand vernietigd en moet je een nieuw creëren.
Op deze manier wordt tegemoet gekomen aan de wensen van spelers om een run te kunnen pauzeren en hun console te kunnen afsluiten, terwijl ook de kern van de game intact blijft. Spelers kunnen een save file immers niet misbruiken om telkens opnieuw in te laden wanneer ze bijvoorbeeld niet langs een bepaalde boss battle geraken.
In principe kan met dit systeem wel nog valsgespeeld worden door de save file naar de cloud te uploaden, maar dat is toch wat omslachtiger en uiteindelijk wordt de game er gewoon minder leuk door.
De Suspend Cycle feature is toegevoegd via de 2.0 update, die ook nog een Photo Mode met zich meebrengt.
Ah, kan ik het nog eens starten.
Geplaatst op 2021-10-27 12:33:51