Na 9 jaar nadenken blijkt die toren van Half-Life 2 mogelijk nog veel groter dan iedereen dacht
De Citadel, de grote buitenaardse toren die in Half-Life 2 in het midden van City 17 te vinden is, is een erg groot bouwwerk, maar mogelijk is het nog veel groter dan tot nu toe aangenomen werd. Eén wel erg toegewijde fan brak er 9 jaar lang zijn hoofd over.
Hoewel er officieel geen echte hoogte bekend is, wijst alles er wel op dat de Citadel een erg grote toren is, waarvan het bovenste deel zich zelfs in de wolken bevindt.
In 2009 besloot iemand om Marc Laidlaw, schrijver van Half-Life 2, aan te schrijven, in de hoop te weten te komen hoe hoog de toren exact is. Laidlaw wist het zelf echter ook niet en trok met de vraag naar een artist die aan de game had gewerkt. Volgens die artist was de Citadel "minstens een mijl" hoog, wat omgerekend ongeveer 1600 meter is. Er werden ook nog wat tips gegeven om de hoogte nauwkeuriger te kunnen berekenen, op basis van in-game models van de toren.
Aanvankelijk kwam men op basis van die berekeningen uit bij 3000 meter, maar dat werd uiteindelijk bijgesteld naar 2569 meter omdat men rekening moest houden met het feit dat een deel van de Citadel zich onder de grond bevindt. Sinds 2012 werd 2569 meter dus gehanteerd als min of meer officiële hoogte, maar dat knaagde toch bij een zekere Rscreamroad.
Via Reddit vertelt Rscreamroad hoe hij telkens uit de ervaring van Half-Life 2 werd getrokken omdat hij niet kon geloven dat de Citadel "maar" 2569 meter hoog was. Hij besloot dan ook wat eigen berekeningen te doen, 9 jaar lang, en kwam zo uit bij een hoogte van maar liefst 8406 meter. Dat is bijna zo hoog als de Mount Everest. Interessant en indrukwekkend is hoe hij tot die conclusie kwam.
Rscreamroad begon zijn onderzoek dus omdat hij moeilijk kon geloven dat de Citadel "maar" 2569 meter hoog zou zijn, vooral omdat dit zou betekenen dat de toren slechts 250 meter breed zou zijn. Dat is volgens Rscreamroad niet realistisch, zeker niet als je Half-Life 2 ook effectief hebt gespeeld en de binnenkant van de Citadel hebt gezien. 2569 meter hoog en 250 meter breed zouden simpelweg niet groot genoeg zijn om alles te omvatten wat binnenin aanwezig is.
Volgens Rscreamroad moest de Citadel dus groter zijn. Maar hoeveel groter dan? Hij besloot het level te laden dat zich bovenaan de toren afspeelt. Hier heb je als speler zicht op de stad onder je, waarvan de texture image bleek te bestaan uit vier aparte afbeeldingen. Rscreamroad voegde de beelden samen en ontdekte dat ze te herleiden waren naar een foto waarop neergekeken wordt op New York City, vanaf een hoogte van 8773 meter. De top van de Citadel zou dus bijna 9000 meter boven de grond liggen.
Natuurlijk is het niet erg "wetenschappelijk" om de hoogte van een toren te baseren op gebruikte in-game texture images die waarschijnlijk gewoon bedoeld waren om weer te geven dat je je als speler erg hoog bevindt, en niet om een exacte afstand weer te geven. Desondanks was het wel een indicatie om aan te nemen dat de Citadel aanzienlijk groter is dan de 2569 meter die in 2012 werd vastgelegd.
Rscreamroad besloot nog wat verder te graven en uiteindelijk leverde een import van het Citadel model in het 3D-programma Blender interessante resultaten op. Nieuwe berekeningen toonden immers aan dat de Citadel 8406 meter hoog zou zijn en 860 meter breed. 230 meter van de toren zou zich onder de grond bevinden.
Deze nieuwe dimensies zouden volgens Rscreamroad veel beter passen bij wat de Citadel aan de binnenkant huisvest, al zegt hij zelf nog niet helemaal verkocht te zijn aan zien eigen bevindingen. Hij wijst er ook op dat Half-Life 2 gebruik maakt van verschillende models voor de Citadel, afhankelijk van waar de speler zich precies in de game bevindt, en dat deze verschillende modellen verschillende resultaten opleveren wat de feitelijke hoogte betreft. Ook de 3D-programma's en zelfs verschillende versies van eenzelfde programma waarmee gewerkt wordt, kunnen voor afwijkingen zorgen omdat ze net iets anders omgaan met het omzetten van bepaalde data.
Kortom: eigenlijk weten we nog steeds niet hoe groot de Citadel van Half-Life 2 precies is, maar de dimensies die 9 jaar lang werden aangehouden lijken mogelijk toch iets te klein.
Is dat een echte Rus of Oekraïner op het filmpje? Klinkt precies als een Belg ofzo die die raal geleerd heeft, luisterend naar zijn eindklanken en de "zuiverheid" van de uitspraak. Ben geen expert maar in de bouw tewerkgesteld zijn brengt zo een geleerd oor naar boven bij verschillende vreemde talen 😉
Geplaatst op 2021-07-17 19:09:39