Sony vraagt indie developers 25.000 dollar om hun game te promoten
Sony is onder vuur komen te liggen omwille van de manier waarop het omgaat met kleinere indie developers en publishers. Hoewel Sony graag pronkt met zijn steun voor indies, zou de realiteit minder rooskleurig zijn.
De bal ging aan het rollen toen een zekere Iain Garner via Twitter zijn beklag deed over hoe frustrerend moeilijk het is om een game op een bepaalde grote console gelanceerd te krijgen. Hij noemde Sony of PlayStation niet bij naam, maar zei dat de console in kwestie niet door Microsoft gemaakt wordt. Op basis van enkele andere elementen werd voorts duidelijk dat hij het wel degelijk over Sony had.
Volgens Garner is het om te beginnen al erg moeilijk om een aanvraag in te dienen om een game gepubliceerd te krijgen via de PlayStation Store. Daarvoor zou een ingewikkeld, technisch proces doorlopen moeten worden. Geen probleem voor grote publishers die daar voldoende mankracht voor hebben, maar voor indies is dit al een hele opgave. Van Sony uit zou er ook nauwelijks ondersteuning zijn om bij dit proces te helpen.
Vervolgens vindt er een evaluatie plaats van de indie game, maar het is volgens Garner onduidelijk waar Sony precies naar kijkt. Hoe dan ook is de promotie die een game krijgt afhankelijk van wat Sony ervan vindt, wat volgens Garner een te grote willekeur inhoudt.
Eens een game dan toch goedgekeurd wordt, zouden er haast geen opties zijn om een aankoop aantrekkelijker te maken. Bedrijven krijgen standaard immers geen opties om zelf kortingen te voorzien, want ook die hangen af van de willekeur van Sony.
Opvallend is dat dit alles aan de kant geschoven kan worden indien er met geld over de brug gekomen wordt. Zo kunnen publishers simpelweg 25.000 dollar betalen en dan vervallen een hoop technische vereisten en beperkingen. Wat Sony van een game vindt doet er dan ook blijkbaar niet meer toe, want wie betaalt, krijgt sowieso een prominentere plaats in de PlayStation Store. Voor speciale weekendpromoties kan het bedrag zelfs oplopen tot 200.000 dollar. Bij Microsoft zouden overigens gelijkaardige praktijken plaatsvinden.
Hoge bedragen die opnieuw geen probleem zijn voor grote uitgevers, maar voor kleine indie developers, waarvoor dezelfde prijzen gelden, wordt het zo wel erg moeilijk om hun game in de schijnwerpers te plaatsen.
Garner vindt het vooral jammer dat Sony graag met indies pronkt als een integraal onderdeel van hun PlayStation aanbod, maar dat er in de praktijk bitter weinig wordt gedaan om die indies te ondersteunen.
Hoewel Garner zeker wel een punt lijkt te hebben, is er natuurlijk wel enige vorm van regulering nodig om te vermijden dat het een onoverzichtelijk boeltje wordt. Er zullen vast wel extra inspanningen geleverd kunnen worden om indie games in het algemeen beter onder de aandacht te brengen en te ondersteunen, maar tegelijk is het haast onvermijdelijk dat bedrijven als Sony en Microsoft simpelweg geld vragen om een game prominent in beeld te brengen.
Tgoh ja, wat wil die mens dan, dat iedereen gratis promotie krijgt in de store en bijgevolg dus niemand promotie krijgt? Het feit dat er een soort review proces is van Sony om indies gratis promotie in de store te geven lijkt mij al meer dan het gemiddelde platform doet voor kleine developers. Het feit dat dat proces niet doorzichtig is is ook cruciaal, anders krijg je het risico dat studios games specifiek naar dat proces oriƫnteren om het systeem te 'misbruiken'.
Je kan iets zeggen over het feit dat het af te kopen is, maar het is gewoon zo dat de meest prominente plek in een 'winkel' een hoge waarde heeft.
Geplaatst op 2021-07-10 11:18:56
Neen, hij wil dat bepaalde zaken wat in verhouding komen.
Iemand met 25k kan gerust zijn Unity assert flip op de store krijgen, want tal van zaken vervallen.
Zoals hij zelf zegt, uit Sony zich ook als Indie platform, maar voor die mensen gelden wel dezelfde bedragen als de multinationals.
Geplaatst op 2021-07-10 14:19:09, bewerkt op 2021-07-10 14:20:32
Ja dus zullen het vooral multinationals zijn die de kas van de store komen spijzen. Als je daar het budget niet voor hebt heb je nog steeds de kans dat je game goed genoeg word bevonden om daar gratis op die prominente plek, ter waarde van 25k-200k naast de multinationals te staan. Uiteraard is er enorme vraag naar gefeatured to worden en zal dat voor de meesten dus niet zo zijn, er is een overvloed aan releases en een eindigheid aan tijd. Moet Sony een audit houden van elke studio's budget en zo de waarde afstemmen op hun jaarlijkse belastingaangifte ofzo?
Als het effectief zo is dat je 25k kan betalen en zo technische controles omzeilen en gebroken rommel kan promoten dan is dat zeker een probleem. Alleen vind ik dat nergens terug. (en ook veel succes met je 25k te recupereren als je spel rommel is en toch niemand het koopt)
Waar ik wel mee ben met hem, is dat er meer kan gedaan worden met wishlists bijvoorbeeld. Steam heeft daarbij een goed voorbeeld gesteld, zou makkelijk te volgen zijn. En je hoort ook vaker dat het publicatieproces een pak gestroomlijnder kan, geloof ik gerust maar weinig over te zeggen zonder zelf bij Sony te werken of iets van inzage te hebben in dat proces.
Geplaatst op 2021-07-10 20:22:09