Moslimrechtengroep vraagt Sony, Microsoft en Valve om "Arab murder simulator" niet te verkopen
De Council on American-Islamic Relations, een in Washington DC gevestigde organisatie die opkomt voor de rechten van moslims, vraagt Sony, Microsoft en Valve om Six Days in Fallujah niet te verkopen. De organisatie noemt het spel een "Arab murder simulator" en vreest dat het geweld tegen moslims in de VS en wereldwijd zal normaliseren.
"De gaming industrie moet stoppen met het ontmenselijken van moslims," klinkt het. "Het enige doel van games als Six Days in Fallujah is om het geweld te verheerlijken dat honderden Iraakse burgers het leven kostte, om de Iraakse oorlog te rechtvaardigen en om het anti-moslimsentiment te versterken op een moment dat onverdraagzaamheid tegenover moslims het menselijke leven blijft bedreigen."
Six Days in Fallujah is gebaseerd op de Amerikaanse invasie van Irak in 2003, waarbij meer dan 4000 Amerikaanse soldaten en honderdduizenden Irakezen, waaronder veel burgers, het leven lieten. De game wil een realistisch beeld schetsen van wat de Amerikaanse soldaten meemaakten tijdens hun strijd in Irak en dan meer bepaald de strijd om Fallujah in 2004, waar de ergste gevechten van de oorlog plaatsvonden. Recent kregen we de eerste gameplay te zien.
Six Days in Fallujah bestond 10 jaar geleden al, maar werd door Konami geannuleerd wegens de controverse die er toen al rond hing. De game zou namelijk een te eenzijdig beeld van de Iraakse oorlog schetsen. Nu de game opnieuw van onder het stof is gehaald (zonder Konami), klinkt nog steeds dezelfde kritiek.
Maar mensen toch, dit spel is gewoon shooty shooty and heeft geen politieke commentaar /s
Toch benieuwd hoe de story van dit spel nu in mekaar zit.
Geplaatst op 2021-04-08 11:52:40
Wel, als die eerste gameplay een indicatie is, is het zowat wat men vreesde: arme amerikaanse soldaten die stress hadden, domme burgers die niet gevlucht waren, gekleurde mensen zijn randomized vijanden.
Geplaatst op 2021-04-08 13:35:49
Redelijk smaakloos wel, een 'realistische' vertelling van 1 zijde van een conflict dat nog zo vers zit in het geheugen van de overlevenden. De vraag is, moet dat volstaan om distributieplatformen te doen buigen naar de wil van politieke organisaties? Hun probleem is niet puur de verheerlijking van geweld, maar geweld tegen de verkeerde groep. Als je hieraan toegeeft, geef je groen licht aan allerlei drukkingsgroepen om hun wil proberen door te drijven ten koste van games en studios met een visie die misschien niet past in het huidig, correct sociaal paradigma. En naar mijn mening zijn games nog altijd een vorm van kunst of creatieve expressie (met uitzondering van asset flips maar dat gebeurt in de kunstwereld eigenlijk ook evengoed) en is het altijd interessanter om daar zoveel mogelijk de vrijheid te vrijwaren.
Het lijkt mij eerder dat dit spel een commerciële flop zou geweest zijn, moest er geen controverse over gebouwd worden. Met hashtags als #DeplatformSixDays geef je weer gewoon ammunitie aan reactionaire anti-sjw gamerbro types die nu een perfect doel hebben om tekeer te gaan tegen de 'woke culture'. Hier valt nu genoeg hype uit te pompen om bepaalde fans warm te maken om dit te gaan kopen gewoon om de sjw's te ownen of weet ik veel, ook al zou de gameplay op niks trekken.
Dat gezegd, als de gameplay enorm goed zou zijn, zie ik het appeal wel van een super beklijvende, realistische shooter die zwaar inzet op de stress en de hele beleving van een peloton dat diep in vijandig gebied zit, à la Band of Brothers ofzo.
...maar doe het dan niet over een recent conflict waarin je duidelijk 1 kant afschildert als helden en de nadruk legt op realisme en "TRUTH"... klojo's
Geplaatst op 2021-04-08 14:18:27
Als ik de gewone features bekijk, lijkt het op zich wel een interessant spel te kunnen zijn. Urban combat, waarbij je voorzichtig en tactisch van huis tot huis moet gaan, is niet direct te vergelijken met de meeste shooters.
Dat ze het spel dan ook zo ophangen aan Fallujah en de controverse actief aanwakkeren, lijkt me dan weer een teken dat men bezorgd is dat het spel zijn gameplay beloftes gewoon niet kan waarmaken. Ik gok dat hun systeem dat telkens nieuwe, onverwachte situaties moet genereren, vooral blijkt te leiden tot saaie levels...
Geplaatst op 2021-04-08 18:06:50
Goat Simulator moet verboden worden, dat is dierenmishandeling.
Maar meer serieus, als het wat weg zou hebben van Metro gameplay kan het spel zeker een plaatsje hebben als een waardevolle representatie van de Irak-oorlog.
Geplaatst op 2021-04-08 18:40:55
hoeveel shooters zijn er ondertussen uitgekomen waardoor je als amerikaan naar het midden oosten trekt om alles omver te schieten? is deze dan speciaal omdat het op echte feiten gebaseerd is? andere hebben het ook al gedaan.
ipv te janken over een game zouden ze hun beter eens afvragen waarom oorlogsmisdaden van bepaalde landen zonder enige sanctie kunnen gebeuren en dat aanvechten.
Geplaatst op 2021-04-08 14:45:31
Ik vermoed dat het verschil is dat dit een combinatie is van een recente èn een echte gebeurtenis. Andere games situeren zich wel in het midden oosten, maar nooit zo specifiek op een bepaald moment. Daar komt dan nog eens bij dat ze gewoon zelf de controverse uitlokken met zaken als "dit is totaal niet politiek bedoeld", gevolgd door "we willen alle partijen eerlijk aan bod laten komen" gevolgd door een trailer die dat "eerlijk aan bod laten komen" nogal ruim interpreteert...
Geplaatst op 2021-04-08 18:02:11
moest dit spel cutscenes hebben waar ze mensen van beide kampen aan het woord laten om meer uitleg te geven over het hele gebeuren zou het volgens mij wel kunnen werken. velen gaan daar op afhaken maar waarom zou je het niet maken als een documentaire? dan kun je duidelijk de oorlogsmisdaden aankaarten en tegelijk ook de kant van de militairen over het waarom ze het hebben gedaan en het zo uit de hand is gelopen.
je zit dan nog steeds met het spel waar je gewoon op alles schiet wat beweegt maar als dat de realiteit is van de feiten hoef je dat imo niet weg te steken.
Geplaatst op 2021-04-08 20:18:52
Omdat ze ook wel weten dat er niemand een spel gaat spelen waarin uitgelegd wordt dat ze eigenlijk oorlogsmisdadigers naspelen.
Op een aantal zieke zielen na, gaat er ook niemand een spel spelen waarin ze als nazi een dorp gaan uitmoorden.
De enige manier waarop je dit aan een groot publiek verkocht zou krijgen, is zoals in Spec Ops, waar je pas na een tijdje beseft in wat voor een fucked up situatie je terecht bent gekomen. En daar lukt dat ook maar enkel omdat je als speler in een fictieve setting terecht bent gekomen, en in het begin denkt dat je de held bent.
Geplaatst op 2021-04-08 23:25:21
maar je kan wel een spel maken waarin je als nazi speelt waarin duidelijk wordt gemaakt dat niet iedere soldaat daar vrijwillig was en velen ook niet echt wilden moorden. om maar niet te zeggen het grootste deel en dat langs beide kanten.
ook grappig dat iedereen de nazi's als slecht ziet maar als je er de geschiedenis bijneemt moeten beide kampen amper onderdoen voor elkaar. de oorlogsmisdaden van de meeste grote landen tijdens wo2 zijn gewoon om te huilen. helaas spreken de meeste daar niet over of krijg je als antwoord: het doel heiligt de middelen.
Geplaatst op 2021-04-09 05:28:50
Ik denk dat jullie beide hetzelfde willen zeggen. Klopt dat niemand een spel wilt spelen waar je enkel en alleen maar oorlogsmisdaden moet plegen (of een soort van concentratiekamp base builder als je echt smakeloos wilt gaan). Of misschien willen mensen dat wel, maar is het niet ethisch om dat aan te bieden. Dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk moet zijn om een game te maken vanuit het standpunt van het Duitse leger in WO2. Kan zelfs interessant zijn. Moeten gewoon oppassen de geschiedenis niet te herschrijven door bepaalde zaken bewust weg te filteren.
Het gaat hier meer over dat er hier nogal gefocust wordt op 1 kant van het verhaal. Ze beginnen zelf met die narratief over de politieke geladenheid. Je wil ze niet als oorlogsmisdadigers benoemen, benoem ze dan ook niet als helden.
Als je de comments hier volgt krijg je trouwens bevestigd dat dit gewoon een flauwe manier is om aandacht te krijgen voor de game uit is.
Geplaatst op 2021-04-09 12:04:12
Ondertussen kan ik al jaren in Squad, Arma 3 of Project Reality gewoon in Fallujah rond schieten
Geplaatst op 2021-04-08 16:21:31
Achterlijk gewoon. Net of dit aan de game ligt. Niet dus.
Geplaatst op 2021-04-08 18:16:47
Gebaseerd op de titel dacht ik dat het spel letterlijk "Arab murder simulator" heet.
Maar het zou hypokriet zijn om "Arabs" niet te laten doden (klopt zelfs amper, want Irak is niet in de Arabische peninsula, en maar een deel van de bevolking is ethnisch van daar) terwijl het volledig acceptabel is om Russen te doden, of Duitsers, of Chinezen, of Bolivianen, of Amerikaanse scholieren, ...
PS: het laatste voorbeeld was een grapje, dat is real-life, niet videospellen.
Geplaatst op 2021-04-08 18:36:53
Gezien het niveau van de gemiddelde intelligentie aan die kant van de oceaan tegenwoordig, kan ik het perfect begrijpen dat ze dit vragen. Of ze het effectief moeten cancellen ga ik mij niet over uitspreken.
Geplaatst op 2021-04-08 20:53:30
Dan maken zij toch een RTS of godgame waarin je als Saladin of Mohammed je krijgsmacht richting de vuige Christenen stuurt en het Midden Oosten verovert? Of een Tower defense Islamic State waarin je gebouwen moet boobytrappen, wegen met bermbommen moet volplanten en zelfmoordcommando's op de hordes Westerlingen moet afsturen om je olieveld te beschermen.
Geplaatst op 2021-04-08 21:01:14
Ik zie er gewoon een realistische shooter in zoals Flashpoint.
En heeft niks met religie te maken. Het was gwn zo daar. Not all muslims are terrorists but all terrorists are Muslims zeggen ze. (ik weet dat dat niet helemaal klopt).
Basicly is het" 'MERICA F*CK YEAH!"
Geplaatst op 2021-04-08 23:40:22
Gewoon een stuk geschiedenis. Wachten is op een game dat laat zien hoe moslims Christenen doden, kerken leegschieten, vrouwen en kinderen verkrachten. Verschrikkelijk, maar het gebeurd wel. Ik denk niet dat veel moslims daarvan op de hoogte zijn. Denk ook aan de 200 meisjes die uit een weeshuis werden ontvoerd, verkracht, als seksslaaf werden verkocht of als menselijke bommen moesten dienen. Het is goed als mensen dit weten, ook al is het dmv een spel...
Geplaatst op 2021-04-09 01:12:52
Ik heb wat twitter threads zitten lezen hierover, en een van hun zegt iets als: "Het is hetzelfde als er een WW2 game was waar je als Nazi speelde die de holocaust goedpraat".
WTF.
Geplaatst op 2021-04-09 12:56:56