Zelda: Wind Waker speedrunners hebben eindelijk manier gevonden om cutscenes te skippen
De niet te skippen cutscenes van The Legend of Zelda: The Wind Waker zijn speedrunners al lang een doorn in het oog, maar daar is nu verandering in gekomen. Eindelijk is immers een manier gevonden om de cutscenes toch over te kunnen slaan, al gaat dat niet zomaar vanzelf.
Om cutscenes te skippen wordt een beroep gedaan op een nieuw ontdekte bug die vereist dat spelers gebruik maken van een aparte Pro Controller in plaats van de Wii U GamePad waarmee de game standaard gespeeld wordt op Wii U.
Door op de options knop op de GamePad te drukken terwijl je de game speelt met een Pro Controller, krijgen spelers naast een pauzemenu ook een menu te zien waarin gevraagd wordt met welke controller ze willen spelen. Wanneer spelers dit correct weten te timen en de options knop indrukken op het moment dat ze een loading zone voor een cutscene betreden, kunnen ze tijdens de cutscene nog het menu bedienen. Zodoende kunnen ze de game verlaten richting het hoofdmenu en er vervolgens weer inspringen. De game denkt dan dat de speler de cutscene al bekeken heeft en zal de cutscene niet opnieuw afspelen wanneer de speler het gebied in kwestie weer bezoekt.
Het resultaat van deze nieuwe ontdekking liet niet lang op zich wachten. Eerder deze week werd al een nieuw wereldrecord gevestigd, waarbij The Wind Waker 100% werd uitgespeeld in 5 uur, 15 minuten en 37 seconden. Dat is een minuut sneller dan het vorige record. Voor dit nieuwe record werden niet alleen cutscenes overgeslagen, maar werd ook gebruik gemaakt van een andere, recente ontdekte bug waardoor items gedupliceerd kunnen worden.
Speedrunners zijn nu volop bezig om de nieuwe methodes onder de knie te krijgen en nieuwe manieren te vinden om ze optimaal te kunnen benutten. Verwacht wordt dat men The Wind Waker uiteindelijk tot wel 10 minuten sneller zal kunnen uitspelen dan voorheen, wat in het land van speedruns natuurlijk heel wat is.