Six Days in Fallujah "niet los te maken van politiek"
Six Days in Fallujah, de FPS die gebaseerd is op waargebeurde feiten tijdens de Irakoorlog, is volgens uitgever Victura niet los te maken van politiek. In een statement op Twitter zegt het dat spelers die context nu eenmaal nodig hebben, om te begrijpen waarom ze doen wat ze doen in de game. Six Days in Fallujah bevat dan ook een reeks documentairesegmenten, waarin soldaten en burgers hun kijk geven op de gebeurtenissen tijdens die noodlottige dagen in Fallujah. Spelers zullen ook spelen als soldaten en als burgers.
We understand the events recreated in Six Days in Fallujah are inseparable from politics. pic.twitter.com/N7nkPilp1Q
— Victura (@VicturaGG) March 8, 2021
De tweet van de uitgever verduidelijkt misschien iets meer de uitspraken van Peter Tamte, hoofd van Victura, die eerder had gesteld dat Six Days in Fallujah op geen enkele manier een politiek statement wil stellen. Langs de andere kant zei hij ook dat je enkel als soldaat zou spelen en dat gamers toch vooral op zoek zijn naar een 'realistische combat ervaring'. Het lijkt er nu op dat de game toch een ietwat andere richting uitgaat.
Nog altijd onzin.
Dit is als zeggen dat een Auschwitz-themed management game helemaal geen probleem is, als je er ook af een toe een (skippable) cutscene in gooit over hoe erg het was voor de gevangenen daar...
Het komt gewoon neer op een spel maken waarin je de rol opneemt van soldaten die oorlogsmisdaden begaan hebben.
Natuurlijk willen spelers enkel het combat stuk spelen. Al de rest gaat dus bijkomstig zijn. Maar ze hadden prima een heel gelijkaardig spel kunnen maken, in een fictieve setting. Maar blijkbaar is de gratis controverse-reclame interessanter als een greintje ethisch besef.
Geplaatst op 2021-03-09 12:40:18, bewerkt op 2021-03-09 12:42:24
En zo gaan we weer de censuur toer op. Je maakt geldige punten maar dat betekent niet dat men geen spel of verhaal kan maken rond gebeurtenissen. In een zekere zin is het beter dat een spel zoals dit bestaat en mensen een idee geeft van wat er gebeurt adhv anekdotes van plaatselijke soldaten en burgers.
Werd dit spel niet gemaakt dan zou de gemiddelde game absoluut geen benul hebben van een gebeurtenissen in Fallujah.
Geplaatst op 2021-03-09 12:50:35
Er wordt nochtans niet opgeroepen tot censuur. Het is wat naïef te denken dat de gemiddelde gamer na het spelen wel een benul gaat hebben van de gebeurtenissen.
Zo'n gebeurtenissen zijn immers te complex om er een simpele kanttekening bij te maken. Het is te makkelijk om vervolgens een fout beeld te geven. "zo erg was het toch niet?"
Dat wilt niet zeggen dat het niet mogelijk is om er een goede game rond te maken.
Geplaatst op 2021-03-09 15:21:04
Het is geen censuur maar "je zou dan beter een shooter maken in een fictieve setting". Right, what's the difference.
Geplaatst op 2021-03-09 16:04:51, bewerkt op 2021-03-09 16:15:40
Het kan zeker dat men daar een spel over maakt. Maar dit gaat een spel zijn waarbij je gewoon gaat schieten op alles wat beweegt, CoD-gewijs. Het enige dat de gemiddelde speler gaat onthouden daaruit is: bruine mensen zijn de vijand.
Het is geen kwestie van censuur, maar een spel waarin je oorlogsmisdadigers als helden voorstelt, lijkt me een brug te ver...
Geplaatst op 2021-03-09 15:52:54
Dus jij gaat de eind-oordeler zijn en beslissen over hoe een mens een spel interpreteert en speelt? Jij weet alles over hoe andere mensen met een spel omgaan? Jij hebt het spel ook al volledig gespeeld en kunnen concluderen dat het een brainless shooter is met een politieke insteek puur voor de aandacht? Het is volledig onmogelijk dat iemand de game's quest line en voorziene dialogen effectief leest of opneemt. Nee, de gamer zal gewoon alles overhoop schieten en racist worden.
Top. Ik hoop dat mensen met dit soort redeneringen eens beginnen inzien hoeveel schade je berokkent met dit soort zever. Je veronderstelt boe en ba en daarom moeten dingen niet mogen. Het enigste dat je hier mee bereikt? Is minder begrip en verspreiding van informatie. Er zijn veel mensen die een spel net spelen om het verhaal en waarlijks geinteresseerd zijn en wat het spel probeert bloot te leggen. Maar nee, het is racisme boe bah, klaar is kees ;).
Er zullen mensen dit spel gewoon spelen als de zoveelste shooter, en er zullen zoveel effectief de dialogen bekijken. Misschien zelfs opzoekwerk doen naar in welke mate de dialogen/anekdotes strijken met de realiteit en bijleren over de werkelijke situatie. Dat zou nooit gebeuren als men dit spel niet maakte in deze setting. Hoe jij omgaat met een spel is niet hoe een ander mee omgaat.
Ik hoop ook dat je dezelfde redeneringen bovenhaalt wanneer het de duizendste shooter is waar je Duiters of Russen overhoop schiet. Die stereotypes zijn dan magisch wel oke zeker?
Geplaatst op 2021-03-09 16:14:36
De developer van het spel heeft gezegd dat dit spel "niet politiek" was, en dat het vooral om "de urban combat" ervaring gaat. Dat lijkt niet alsof ze daar echt van plan zijn veel rekening te houden met de context.
Ken jij shooters waarin je in de rol kruipt van een oorlogsmisdadiger dan? (multiplayers uitgezonderd).
Het aantal mensen dat verder gaat kijken, is minimaal, en doen alsof dat niet zo is, lijkt me van weinig kennis te getuigen over hoe mensen media over het algemeen consumeren.
Maar we zullen zien als het spel uitkomt, wat ze ervan gemaakt hebben. Maar ik zie geen reden om ze het voordeel van de twijfel te geven.
In games schiet je zelfden "Duitsers" overhoop, je vecht daar tegen nazis. Nazis neerschieten is altijd ok. Vandaar dat het, samen met aliens en zombies, zo'n populaire vijanden zijn.
Geplaatst op 2021-03-09 16:42:52
> De developer van het spel heeft gezegd dat dit spel "niet politiek" was, en dat het vooral om "de urban combat" ervaring gaat. Dat lijkt niet alsof ze daar echt van plan zijn veel rekening te houden met de context.
Great, je hebt dus eigenlijk gewoon het nieuwsbericht en tweet niet gelezen? De tweet maakt duidelijk dat het spel niet valt te splitsen van de politiek en dat het spel documentary footage bevat van 26 irak burgers die daar waren? Nogmaals een mooi voorbeeld hoe je iets wilt cancelen waar je eigenlijk niks van weet.
> Ken jij shooters waarin je in de rol kruipt van een oorlogsmisdadiger dan? (multiplayers uitgezonderd).
Iedere shooter van de US omtrent Vietnam valt al onder die categorie? Google alvast maar eens alle oorlogsmisdaden van de US. Of is 270 million cluster bombs droppen op Laos om te verhinderen dat de Vietnamezen door Laos reizen een "perfect normale zet". Zo kan je ook de lijn zelfs door trekken naar het midden oosten. Daarboven is een oorlog niet zwart wit, beide kanten plegen oorlogsmisdaden.
> Het aantal mensen dat verder gaat kijken, is minimaal, en doen alsof dat niet zo is, lijkt me van weinig kennis te getuigen over hoe mensen media over het algemeen consumeren.
Jouw veronderstelling waarop je je baseert om iets te cancelen. Mooi, je bent precies Daenerys uit Game Of Thrones. Ik zal beslissen wat juist of fout is en hoe mensen dingen gebruiken/bekijken/interpreteren. "Ik".
> In games schiet je zelfden "Duitsers" overhoop, je vecht daar tegen nazis. Nazis neerschieten is altijd ok. Vandaar dat het, samen met aliens en zombies, zo'n populaire vijanden zijn.
En jij denkt dat iedere nazi een kwaadaardig mens was? Oorlog is niet zwart/wit. Jij kent niet een ander's motivatie om zich aan te sluiten bij factie x of y. Dat je Hitler evil noemt, unaniem akkoord. Maar iedere duitser in WW II die vocht? Sorry maar zo simpel is het niet.
En waarom is het oke om russen af te knallen in ieder spel/film? Russen stonden aan onze kant tijdens WW II en hebben 26 miljoen mensen verloren. Ze zijn nog altijd de hoofdzakelijke reden waarom we WWII "gewonnen" hebben. Je bedoelt dat je volledig bent meegegaan in de cold war retoriek waar russen evil zijn? Je kan nog beargumenteren dat Stalin evil was. Akkoord, maar Hollywood zit vol films die zich afspelen in het heden en waar russen worden afgedaan als zotten/spionnen/criminelen die enkel maar de wereld willen omzeep helpen. Dat is dan wel oke? Of het is oke omdat ze ook blank zijn? Double standards much?
Geplaatst op 2021-03-09 17:44:16, bewerkt op 2021-03-09 17:46:50
Het is een complex debat dat, zoals freakykiller al zei, niet zwart/wit kan gevoerd worden.
Ik ben wel geïnteresseerd om te zien hoe ze dit gaan aanpakken. Eerst claimen dat het spel “geen politiek statement maakt” en na de online backlash daartegen claimen dat het “onlosmakelijk met politiek verbonden is” is op zijn minst vreemd.
Dat het spel geen scènes zal bevatten waar soldaten witte fosfor gebruiken, is mogelijks een indicatie dat de makers, waarvan de CEO banden heeft met het Amerikaans militaire-industriële complex, de geschiedenis properder willen voorstellen dan ze in werkelijkheid was. Maar voor hetzelfde geld wordt dat element in de documentaire wél behandeld.
Dat gaan we pas weten van zodra we het spel gespeeld hebben. Dat het er op dat moment eventueel op afgerekend wordt, lijkt me normaal. Het spel daar nu al voor veroordelen, is wat voorbarig.
Geplaatst op 2021-03-10 13:59:34, bewerkt op 2021-03-10 14:02:16