CEO Take-Two: "gamers zijn klaar voor games van €70"
Strauss Zelnick, de CEO van Take-Two, het moederbedrijf van onder andere Rockstar, heeft tijdens een conferentie gezegd dat gamers klaar zijn voor games van $70 (oftewel €70). Take-Two was dan ook niet toevallig de eerste uitgever die met de verhoogde prijs op de proppen kwam voor de nieuwe generatie consoles, toen het NBA 2K21 aanprees voor €70. Zelnick vindt die prijsverhoging terecht, om te beginnen omdat de game "uitzonderlijke ervaringen en veel herspeelbaarheid" aanbiedt. Daarnaast was het volgens hem al geleden van 2005 dat games in prijs stegen en dus is de consument er volgens hem wel klaar voor. Zelnick voegde er wel aan toe dat de prijs van een game titel per titel zal worden bekeken, maar dat ze altijd "meer waarde dan de prijs" willen leveren.
Natuurlijk moet bij zijn uitspraak wel de kanttekening worden gemaakt dat games tien jaar geleden een pak minder microtransacties bevatten en dat de originele aankoopprijs zeker niet meer de grote inkomstenbron is voor heel wat games.
Zelnick zei onlangs ook al dat de port van GTA V naar PS5 en Xbox Series X|S "niet zomaar een port" zal zijn.
Hah, grapjassen..
Geplaatst op 2021-03-08 10:09:44
'er klaar voor' achzo :)
grootschalige opiniemeting gedaan?
kleinschalig?
poll op facebook?
of gewoon de mening van een kapitalist die perse wil verantwoorden waarom hij meer centjes wil binnenhalen.
Geplaatst op 2021-03-08 10:15:53
Komende van de kerel wiens bonus afhangt van de winst van MTX.... zéér geloofwaardig.
Geplaatst op 2021-03-08 10:27:31
Ik ga dan soms iets langer moeten wachten..
Geplaatst op 2021-03-08 10:30:07
In zijn hoofd is dat natuurlijk "gamers zijn vroeger slachtrijp".
Geplaatst op 2021-03-08 10:39:32
70 euro voor de proloog en dan alle MTX en DLC erbij om de "volledige" speelervaring te hebben
en dan naargelang het platform nog wat exclusive content. ;)
Geplaatst op 2021-03-08 11:17:25
70$ is niet gelijk aan 70€. Waarom vinden wij dit maar normaal?
PS5 is in europa omgerekend 50€ duurder dan in de USA.
Apple is nog ergste van alle, die vragen meer voor hun producen in euros dan dollars.
Geplaatst op 2021-03-08 11:37:52
US prijzen zijn ex BTW,
EU prijzen zijn BTW inclusief
Geplaatst op 2021-03-08 12:06:00
Klopt zonder de sales tax (in de meeste staten rond de 8%) is het verschil zelfs 80€. Wou gewoon zeggen dat de dollar zwakker is en dus minder winst oplevert.
Geplaatst op 2021-03-08 20:01:16
Wij zijn er misschien klaar voor maar zijn zij er ook klaar voor?
Voor een verhoogde prijs verwacht ik natuurlijk ook een verder afgemaakt spel dan wat de meeste tegenwoordig uitbrengen, waarbij het met veel AAA-titels tegenwoordig aanvoelt als of je een early access spel hebt gekocht.
Geplaatst op 2021-03-08 13:36:13
Underrated comment! Ik zit er niks mee in om 70 euro neer te tellen voor een game, maar dan moet het ook wel de prijs waard zijn. De indies van 5 tot 30 euro zijn vaak beter afgewerkt, langere support en gratis of goedkope DLC.
Geplaatst op 2021-03-08 16:35:32
precies dat idd
Geplaatst op 2021-03-08 22:03:59
Dit! Ik ben gerust bereid om 70 euro te betalen voor een geweldige game. In mijn optiek is GTA 5 die prijs zeker waard. Wat ik dan wel graag zou zien is dat ze voor die prijs ook gewoon gelijk een PC versie maken, in plaats van ons jaren laten wachten en laten betalen voor een oude game. Alle spoilers zijn dan al mooi voorbij gekomen, altijd leuk! Aan de andere kant hebben we dan games als CoD of FIFA, die ieder jaar hetzelfde spel uitbrengen met kleine (tegenvallende) optimalizaties. Hier ga ik echt geen 70 voor neertellen, dit is nu al een money grab zoals het al is.
Geplaatst op 2021-03-09 08:53:57
Achja koop ze toch wanneer ze in afslag staan.
Geplaatst op 2021-03-08 14:09:08
En ik ben klaar voor de jaarbonus van de CEO van een Fortune 500-bedrijf.
Mijn quote is even belachelijk als die van Zelnick. Zijn er argumenten om de prijs van AAA games voor het eerst in 15 jaar omhoog te trekken? Ja.
Is “de gamers zijn er klaar voor” er daar één van. Ik vrees van niet.
Geplaatst op 2021-03-08 14:33:39
AAARRRR The Pirate Bay is calling! :)
Behalve GTA 5 en RDR2 heb ik al lang niets van hun gespeeld.
Alsof ze niet genoeg verdienen aan alle MTX?
Geplaatst op 2021-03-08 14:40:31
games hebben al lang een prijs van 90-100 euro. voor de 60-70 euro waarover hij spreekt krijg je tegenwoordig enkel een basisversie met veel ontbrekende content. dit komt dan nog van een bedrijf waar de kwaliteit imo de laatste 10 jaar enkel naar beneden is gegaan en de games minder waard zijn geworden.
als ze op gamepass staan zal ik ze spelen en anders niet. hoewel ik niet een de moeite heb gedaan om rdr2 te spelen toen het er op stond.
Geplaatst op 2021-03-08 15:06:33
Het hangt af van spel tot spel, maar ik ben het hier grotendeels niet mee eens.
Die “ontbrekende” content zou voor het tijdperk van de DLC:
1) of er nooit geweest zijn
2) of in een (betalend) uitbreidingspakket hebben gezeten
3) of via een cheatcode (kostuums, wapens...) worden geactiveerd
Enkel in dat laatste geval is er ons iets “afgenomen”. Dat gamers per se alle bijkomende content essentieel vinden (terwijl dat zelden zo is), lijkt me vooral hun probleem en niet dat van de gamebedrijven.
In het geval van MTX valt er uiteraard wel wat te zeggen over de manier waarop die een invloed hebben op het design van de basisgame (hallo AC Odyssey en Marvel Avengers!), maar dat is denk ik een andere discussie.
Geplaatst op 2021-03-08 16:59:23, bewerkt op 2021-03-08 17:00:13
moesten ze niet jaren voordat de game uitkomt afkomen met releaseplannen voor de dlc zou ik u gelijk geven. er zijn echter teveel uitgevers die kijken wat ze uit een game kunnen snijden om het achteraf te verkopen.
en dan zwijgen we nog over day one dlc die in de duurdere deluxe versie zit maar niet in de basis 60 euro versie.
dat niet alle dlc daar onder valt is een feit, maar bij take two zeker wel.
Geplaatst op 2021-03-08 18:02:39
In vele gevallen is "ontbrekende" content ook content die je vroeger kon vrijspelen door het spel effectief te spelen.
Ik denk zo aan costumes in Dead or Alive, of alternatieve characters in bepaalde fighter games, skins, ... vele games bieden ze wel nog in een bepaalde versie aan, maar laat dat nu vaak een lootbox zijn die je vrijspeelt met random crap, en geld kan tegenaan gooien om het sneller te doen gaan. Of om de randomness te verslaan door gewoon alles vrij te spelen. Geen variatie/uitdaging meer, gewoon een ellenlange grind om currency te verzamelen die je in lootboxen pompt.
Of RPG waar je end-game wapens gewoon koopt ipv ze zelf te maken/verzamelen, bah.
Uitbreidingspakketten vind ik nog altijd top, ik kocht er vroeger ook. Als ze dan ook effectief uitbreiding zijn, en niet "afwerking", ben ik er heel tevreden mee.
Geplaatst op 2021-03-08 19:03:51
Nja, games hebben de inflatie nooit meegevolgd. Vroeger kostte een SNES of Gameboy collour game 4000 bef
Geplaatst op 2021-03-08 23:19:08
eigenlijk wel. de reden de die games zo duur waren kwam door de cartridge. discs kosten zo goed als niets en nemen ook maar een derde van de plaats in voor transport. dus dat werd zoveel goedkoper dat games niet duurder hoefden te worden voor dezelfde winstmarge.
dat zou zijn alsof je zegt dat een tv of pc niet meegaat met inflatie. nieuwe technologie kost geld en achteraf is het meestal goedkoper om te produceren waardoor je weer op de prijzen van ervoor. in de elektronica wereld is er maar 1 afdeling die hier niet in meegaat. dat zijn smartphones waar ze soms met winstmarges van 1000% rekenen. hopelijk volgen er weinig dit voorbeeld.
en je moet niet enkel kijken naar inflatie maar ook naar hoeveel je kunt verkopen voor een bepaalde prijs. bij consoles heeft sony op de harde manier ontdekt dat je best onder de 500 euro blijft. bij games idem, daar zijn onderzoeken naar gedaan en daaruit bleek dat een prijsstijging van 10 dollar er voor ging zorgen dat de inkomsten in totaal gingen dalen door het verlies in verkoop. maar op het einde van de dag, enkel nintendo games houden hun prijs en al de rest kun je na een paar maanden uit een budgetbak plukken.
Geplaatst op 2021-03-09 05:29:44
Dus de rest van de wereld komt duurder hebben ook nieuwe technologie+ nieuwe technieken om het goedkoper te kunnen maken+ de afzetmarkt is ook veel groter. Dus waarom zouden games dan niet mogen mee stijgen met de algemene inflatie?
Geplaatst op 2021-03-09 18:18:56
Het gebeurt specifiek bij sport-games omdat de kopers daarvan al hebben laten zien dat ze helemaal niets bekritiseren, dat zijn dus de sullen die ze kunnen afzetten.
De tegenargumenten zijn:
1. Zoals in het artikel wordt gezegd; microtransactions zijn een grotere inkomstenbron dan de aankoop zelf voor veel games.
2. De digitalisering van games zou de prijs lager hebben moeten maken, wat nooit werd gedaan, dus ze kunnen ook wel eens een flinke verhoging overslaan. Sommige analysten zeiden dat de prijs bijna gehalveerd had kunnen zijn voor digitale games.
3. De consumentenbasis wordt steeds groter, dus de hogere kost voor development wordt sowieso al uitgebalanceerd.
Maar het is niet mijn probleem, ik heb een catalogus games om nog te spelen, dus ik kan wel een paar jaar wachten voor een release, dan daalt de prijs, heb ik meteen alle updates en DLC, en weet ik dat de game wel of niet goed genoeg is om te spelen.
Toch hoop ik nog dat consumenten zich hiertegen verzetten en het ongedaan wordt gemaakt.
Geplaatst op 2021-03-09 16:37:03
Ik ben zonder meer bereid om 70 euro voor een goed spel neer te leggen, maar dan verwacht ik ook zonder meer dat ik 100% van het spel krijg, zonder daarna nog DLC's en andere microtransactie-zooi aan te hoeven schaffen.
Geplaatst op 2021-03-09 23:01:10
als dat zo is, dan zijn ze in mij een klant verloren. Zeventig euro? Wtf?! Dan wacht ik wel zolang nodig is tot ze een sale geven van op zijn minst min vijftig percent.
Geplaatst op 2021-03-10 10:25:20