World of Warcraft designer na 13 jaar weg bij Blizzard omdat hij niet blij is met huidige game
13 jaar lang was Chris Kaleiki game designer bij Blizzard, waar hij voor World of Warcraft werkte aan PvP, class design en de Ashran zone. Recent liet hij Blizzard achter zich, omdat hij naar eigen zeggen ongelukkig is met de huidige versie van World of Warcraft.
In een video over de kwestie vertelt Kaleiki dat vooral de release van World of Warcraft Classic duidelijk heeft gemaakt waarom hij zich niet meer kan vinden in World of Warcraft zoals de game nu is. De originele game had volgens Kaleiki namelijk een veel sterkere focus op zaken als guilds, waar je eigenlijk niet onderuit kon als je in de end-game wat wilde beleven. Die focus op community features, waardoor spelers onderling afhankelijk worden van elkaar waardoor ze ook hechter worden, is volgens Kaleiki in de loop der jaren verdwenen.
World of Warcraft in zijn huidige vorm focust volgens Kaleiki te veel op verhaal en NPC's, die elk wel een eigen drama met zich meebrengen, om zo spelers de game veel individueler te laten beleven, in hun eentje. Maar dat is volgens Kaleiki dus niet wat World of Warcraft aanvankelijk was, en wat volgens hem een goede MMO moet zijn, namelijk een virtuele wereld waarin spelers zelf het verhaal zijn.
Hoewel Kaleiki dus niet echt tevreden is met de huidige gang van zaken, beseft hij wel dat het "nieuwe" World of Warcraft is wat veel spelers willen, en in die zin wenst hij fans en Blizzard het beste met de toekomst van de game, maar hij kijkt dus met heimwee terug naar het verleden en wil daarom los van Blizzard en World of Warcraft werken aan een nieuwe virtuele wereld, waarin de community wel weer centraal staat.
Wat zeggen optimisten?
Laat het verleden los leef vandaag en morgen komt wel.
Geplaatst op 2020-11-19 16:20:38
Een optimist is niets dan een slecht geïnformeerde pessimist
Geplaatst op 2020-11-19 17:00:16
Niet akkoord, maar elk e’n mening ;)
Geplaatst op 2020-11-20 07:32:41