"Bethesda saboteerde Rune 2 om The Elder Scrolls te beschermen"
Er zijn nieuwe elementen aan het licht gekomen in de rechtszaak tussen uitgever Ragnarok en ontwikkelaar Roundhouse Studios, het vroegere Human Head Studios, bekend van de originele Prey game. De studio werd overgenomen door Bethesda en bracht daardoor Ragnarok in erg moeilijk vaarwater. Volgens de uitgever was dat ook een bewuste tactiek van Bethesda.
Geschiedenislesje: eind 2019 werd Human Head Studios overgenomen door Bethesda, waar het meteen ook een nieuwe naam kreeg, zijnde Roundhouse Studios. De overstap gebeurde een dag na de release van Rune 2. Human Head Studios ontwikkelde die action-RPG voor uitgever Ragnarok, dat een dag na de release dus plots geen ontwikkelaar meer had voor de verdere ondersteuning van de game, die nochtans contractueel afgesproken zou zijn.
Het gevolg was dat Ragnarok het voormalige Human Head Studios aanklaagde. Niet alleen omdat Human Head niet meer verder werkte aan Rune 2, maar ook omdat de studio de source code van de game niet wilde overmaken aan Ragnarok. Nochtans had Ragnarok voor de hele ontwikkeling betaald en is de code dus eigendom van de uitgever, maar men kreeg de code dus niet in handen en kon niet verder met het ondersteunen van hun eigen game.
Hoewel de rechtszaak zich aanvankelijk richtte tegen het voormalige Human Head Studios, blijkt uit nieuwe documenten dat nu ook Bethesda en moederbedrijf ZeniMax in het vizier worden genomen. De hele operatie zou immers bewuste sabotage zijn geweest door Bethesda.
Volgens Ragnarok had Bethesda weet van de ontwikkeling van Rune 2 en zag het de game als een bedreiging voor The Elder Scrolls. Sommige vroege reviews van de game hadden het dan ook over "Skyrim on steroids". Bethesda zou daarom bewust Human Head Studios hebben ingepalmd en ervoor hebben gezorgd dat de broncode niet tot bij Ragnarok geraakte, onder meer door project lead Christopher Rhinehart op zakenreis te sturen waardoor die niet bereikbaar was.
Volgens Ragnarok was Human Head Studios sowieso al aan het praten met partijen voor een overname, maar bij de meeste partijen had de studio verder mogen werken aan Rune 2. Enkel bij Bethesda werd geheimhouding van de onderhandelingen geëist en wilde men niet dat Rune 2 na release verder ondersteund zou worden, hetgeen volgens Ragnarok dus een bewuste en geplande sabotage betreft.
De rechtszaak in kwestie loopt nog en Ragnarok wil minstens 100 miljoen dollar schadevergoeding. Inmiddels is het met een andere ontwikkelaar wel verder kunnen gaan met de ondersteuning van Rune 2.
Dat zijn wel heel smerige praktijken van Bethesda.
Geplaatst op 2020-10-22 15:02:44
Is de bedrijfswereld. Bv de groep waarvoor ik werk heeft enkele jaren geleden een concurrent opgekocht in Limburg en deze enkele maanden later stopgezet en iedereen kon kiezen tussen nieuwe job in west of Oost-Vlaanderen ofwel ontslag nemen.
Het bedrijf zei zelf dat enkel ging om de desgins en het marktaandeel.
Geplaatst op 2020-10-22 19:31:21
Nja, Bethesda is van MS nu. Dus ofwel hopen ze bij Ragnarok dat MS hier liever gewoon voor betaalt om er vanaf te zijn, ofwel is het onbegonnen werk om hun gelijk te halen.
Geplaatst op 2020-10-22 16:00:40
tbh, ik denk niet dat er ook maar 1 spel is dat een bedreiging zou kunnen vormen voor TES
Geplaatst op 2020-10-22 18:42:33
De grootste bedreiding voor de reeks is jammer genoeg Bethesda zelf... Als je kijkt naar hun laatste games heb ik schrik voor TES6. XD
Geplaatst op 2020-10-22 22:17:56
Fallout 76 en sommige mobile games zijn idd meh, maar ik heb niet echt schrik dat hun blockbusters slecht gaan zijn.
Geplaatst op 2020-10-22 23:33:11
Fallout 76 is momenteel een goede game. Zeker sinds de grote update
Geplaatst op 2020-10-23 09:10:57
vind het persoonlijk ook, maar die eerste impressie zal wal blijven denk ik
Geplaatst op 2020-10-23 13:34:13
Bethesda wordt elk jaar slechter en slechter
Geplaatst op 2020-10-23 18:21:53