PS5 controller betekent gigantische aanpassing voor Japanners
De PS5 komt eraan en brengt een nieuwe controller met zich mee. Op het eerste zicht is de DualSense controller een verdere evolutie van de DualShock 4 controller en dus lijken we er snel mee weg te zullen zijn, maar in Japan vraagt de nieuwe controller een grotere aanpassing van spelers.
Sony heeft namelijk beslist om in Japan de functionaliteit van de X- en O-knop te verwisselen. Hier bij ons wordt de X-knop doorgaans gebruikt als Enter en om zaken te bevestigen, terwijl de O-knop gebruikt wordt om te annuleren of een stap terug te gaan. In Japan is dat tot nu toe omgekeerd geweest, maar daar komt met de PS5 dus verandering in.
Het spreekt voor zich dat dit een stevige aanpassing is voor Japanse gamers, die jarenlang gewoon waren om de X- en O-knop te gebruiken zoals ze dat deden. De aanpassing wordt dan ook niet door iedereen gesmaakt, vooral ook omdat Sony ontwikkelaars de keuze laat om de functionaliteit van de knoppen in te vullen zoals ze dat zelf willen.
Bij de Japanse versie van Godfall bijvoorbeeld blijft de O-knop gebruikt worden om te bevestigen en de X-knop om te annuleren, maar bij Sony zelf dan weer is het omgekeerd. Zodoende wordt geen duidelijke lijn getrokken in de functionaliteit van de knoppen, wat verwarrend kan zijn voor Japanse gamers en mogelijk game per game aanpassingsvermogen vraagt.
De invulling van de X- en O-knop in het Westen en Japan is cultureel bepaald. De X staat in Japan bekend als het "batsu" symbool, wat "verkeerd" betekent. O dan weer is het tegenovergestelde en wordt in bijvoorbeeld Japanse tv-shows gebruikt om een correct antwoord aan te duiden. In het Westen wordt X dan weer met iets positief geassocieerd, zoals de aanduiding van een locatie op een schatkaart.
Dat kan nu toch niet zo moeilijk zijn om dat instelbaar te maken? Zoals ze dat al generaties doen?
Een mens vraagt zich soms af...
Geplaatst op 2020-10-05 12:36:46
Hadden wij ook genoeten toen der tijden van PS2. Driehoekje was toen terug is nu ook rondje. Big deal. Het was wel even wennen in de oudere dagen dat de X en Y als inverted eerd omgedraait naar wat het nu is. Maar alles went super snel
Geplaatst op 2020-10-05 16:29:58
Hier moeten we toch ook wennen als we wisselen van controllers ps, xbox, joycon,....zie het probleem niet
Geplaatst op 2020-10-05 17:02:00
Denk vooral dat het met de symboliek te maken heeft maar soit zoals je zegt, het is niet onoverkomelijk en mensen met meerdere consoles, moeten vaak switchen. Ik heb het vooral met het switchen tussen games zelf...
Zoals Tomba al heeft vermeld, bij het overgrote deel van de games kan je gewoon zelf de functies van je buttons en triggers aanpassen in de opties van die bepaalde software.
Dus ergens zie ik het probleem ook niet...
Maar zoals steeds, moeten mensen nu eenmaal een reden hebben of zoeken om te kunnen zagen of klagen.
Geplaatst op 2020-10-05 17:23:15
't Probleem is "muscle memory". In Japan zijn ze al jaar en dag gewoon om doorheen hun RPG menu's te navigeren met X om terug te keren/te annuleren en met O om te bevestigen. Nu zal dat plots omgekeerd zijn. Vergelijk het met typen: spatiebalk en enter plots qua functionaliteit switchen is iets heel anders dan gewoon wennen aan een nieuw keyboard.
Geplaatst op 2020-10-05 17:32:17
Zo moeilijk is dat nu ook weer niet om daar aan te wennen.....
Geplaatst op 2020-10-05 18:15:00
ik mis hele dagen als ik van xbox naar switch ga. wennen? vergeet het maar.
idem met import games op de ps waar het zoals in het artikel aangegeven omgekeerd is. het is enorm moeilijk om er aan uit te raken. de enige manier waarop dit kan wennen is als het in alle games hetzelfde is. als slechts een deel het zal doen zal er veel frustratie volgen.
Geplaatst op 2020-10-05 18:20:25
Ben ik het volledig mee eens... Als ik wat op de switch bezig ben, en dan terug de ps Controller opneem ben ik telkens volledig mis, en zeker heel storend als het intense momenten zijn ingame... De eerste dagen was het ook best moeilijk om ermee weg te raken. Ik neem aan dat er veel mensen hier problemen mee gaan hebben.
En ook vooral het feit dat ze kunnen proberen er aan te wennen, maar als een game deze toetsen dan ook nog eens anders gaan mappen, dan word het heel irritant
Geplaatst op 2020-10-06 10:17:19
Kunnen beter een keuze maken, klinkt alsof het nu echt een rommeltje wordt. Sowieso zou men natuurlijk gewoon keybindings instelbaar moeten maken. Niet ingewikkeld, maar vreemd genoeg toch iets wat men zelfs op de PC lang niet altijd doet.
Geplaatst op 2020-10-05 22:31:56
Vind het raar dat ze nooit gewoon de jap style wereldwijd hebben toegepast.
Die iconen zijn voor een reden gekozen.
Driekhoek = viewpoint
Vierkant = map
Rondje = bevestigen
X = annuleren
Maar ja, vaak past men zijn buttonmap toch aan
Geplaatst op 2020-10-06 07:22:37