CD Projekt RED breekt belofte: crunch time voor Cyberpunk 2077
Het lange wachten op Cyberpunk 2077 zou binnenkort eindelijk gedaan moeten zijn. De ambitieuze game van CD Projekt RED zou op 19 november moeten verschijnen, maar blijkbaar is er wel nog wat werk aan de winkel en dat is niet zonder gevolgen voor de ontwikkelaars.
In een e-mail aan werknemers liet Head of Studio Adam Badowski weten dat van iedereen verwacht wordt dat ze vanaf nu naast hun volledige werkweek nog één dag in het weekend werken ook om Cyberpunk 2077 klaar te krijgen tegen de voorziene releasedatum. "Crunch time" met andere woorden, oftewel een lange periode van (verplichte) overuren kloppen, en zeker in het geval van CD Projekt RED is dat nu een erg pijnlijke zaak.
Vorig jaar immers had CD Projekt RED nog laten weten dat het geen verplichte crunch time meer zou hanteren, maar wel een optionele en dat de studio op die manier dus een "humaner" werkbeleid zou voeren. De beslissing die nu genomen werd om crunch time toch weer te verplichten, maakt die belofte van vorig jaar natuurlijk waardeloos.
Adam Badowski beseft zelf ook maar al te goed dat dit niet fraai overkomt en stelt in de mail dat hij de "backlash" omtrent deze beslissing volledig op zich neemt. Hij stelt dat verplichte crunch in direct contrast staat met waar hij zelf in gelooft, maar dat er geen andere opties zijn om de situatie aan te pakken.
Het voordeel voor werknemers in dit geval is wel dat hun extra werkdag wordt vergoed met extra loon, iets wat bij andere studio's in tijden van crunch vaak niet het geval is. Desondanks blijft crunch, zeker sinds een paar jaar en wanneer het verplicht is, gezien worden als een een uitbuitingsmechanisme.
Neenee, tis CD Projekt RED hé. Er komt geen backlash. Die kunnen niets misdoen /s
Geplaatst op 2020-09-30 10:51:12
Ge zegt dat nu om te lachen, maar heb er al genoeg dit zien verdedigen.
Geplaatst op 2020-09-30 10:59:10
Hoe?
Oprechte vraag, ik wil weten hoe er mensen zijn die dit kunnen verantwoorden.
Want als de de gewone mensen die voor CD werken plots collectief alles neerleggen tot er hogerop doordringt dat ze niet langer onrealistische doelstellingen opleggen, mag er nog zoveel gejammerd worden van "ze hebben een release datum gepland dus...".
Kijk naar Ubisoft -hoewel de geschiedenis zich hier blijft herhalen*- na het GR Breakpoint fiasco -dat bij wijze van spreke pas na een jaar "af" is- werd WD Legion uitgesteld naar een bijna een jaar nadien. Ik durf me de kwaliteit niet inbeelden van de game moest ie een jaar terug gereleases zijn.
*Far Cry 4, watch_dogs 1, Assassins Creed Unity
Geplaatst op 2020-09-30 17:22:22
Over het algemeen komt de verdediging neer op "crunch = goede games", wat natuurlijk een belachelijke redenering is. En zoals @Varengas zegt kan CDPR niet veel misdoen in de ogen van veel gamers.
https://twitter.com/jasonschreier/status/1311059656090038272
De replies op deze tweet geven een mooi overzicht.
Edit: Lol, of gewoon hier de comments lezen en zaken zoals "Crunch net voor release is normaal en zou acceptabel moeten zijn" lezen.
Geplaatst op 2020-09-30 18:23:37, bewerkt op 2020-09-30 18:26:52
Die 3 games die je opnoemt waren kwalitatief goed. Al die gamebreaking bugs van Unity heb ik enkel gezien online.. en wederom bij de “master race” gebruikers..
Geplaatst op 2020-10-01 09:26:30
leggen ze het werk neer = blacklist globaal doorheen gans de sector + ontslag en wss geen enkele vergoeding.
Mijn beperkte ervaring was genoeg om te beslissen nooit van men leven in de sector te willen werken omdat ze elkaar intern ook gewoon het niet gunnen op de meeste plaatsen.
Het is pas wanneer er serieuze financiele gevolgen aan vasthangen en de suits problemen merken, dat ze iets gaan doen om hun winst te beschermen.
Geplaatst op 2020-10-01 16:02:18
Ik vind dat dit niet op verplichte basis mag zijn maar op vrijwillige basis.
Ik ben zelf programmeur en wil als ik iets maak en code schrijf dat dit iets is waar ik zelf trots op ben als best mogelijke resultaat.
Als ze dit op die manier zouden doen met gepaste vergoedingen denk ik dat erg veel werknemers dit ook zullen doen.
Geplaatst op 2020-09-30 11:25:19
Door weekends te werken, en waarschijnlijk ook wel 10u+ per dag, zal de code die je schrijft niet het best mogelijke resultaat zijn. Mensen hebben mentale rust nodig om optimaal te functioneren.
Geplaatst op 2020-09-30 14:28:04
Het is eenzelfde soort discussie als werken op zondag; je kan wel principieel weigeren, maar als al je andere collega’s erin meegaan en je baas heeft je nodig voel je je toch gedwongen te werken.
Geplaatst op 2020-10-01 08:52:20
Een belofte hebben ze niet gebroken, ze zeiden en ik quote "avoid crunch time" wat wilt zeggen dat ze het zouden vermijden. Nu zijn ze waarschijnlijk tot de conclusie gekomen dat het niet te vermijden is. Beloftes dus niet gebroken.
Neemt natuurlijk niet weg van hoe mensonwaardig die crunches zijn. Helaas is dit de standaard in de AAA-game developing industrie. Een standaard die gebroken zou moeten worden maar die zit ingeworteld in het systeem waarop deze games hun funding krijgen. Shareholders en investeerders willen na verloop van tijd centjes zien en die hebben waarschijnlijk genoeg van de delays terwijl de playerbase gerust nog wat extra maandjes wacht... Er moet iets veranderen maar hoe we dat kunnen doen, daar heb ik het antwoord niet voor.
Ben ik teleurgesteld in CDProjectRED? Ja. Zijn crunches onmenselijk? Ja. Maar een belofte hebben ze niet gebroken...
Geplaatst op 2020-09-30 11:30:50
Ze zouden gewoon het nog een tweetal weken moeten uitstellen :). En gamers wat minder whinen.
Geplaatst op 2020-09-30 11:44:22
Deze game heeft zoveel hype. indien ze zouden uitstellen heeft dit geen enkele impact op verkoop.
Geplaatst op 2020-09-30 11:45:32
Uitstel brengt niet minder crunch. Is al paar keer gezegd.
Geplaatst op 2020-09-30 11:51:53
Dat argument slaat op niks. Je hebt tijd te kort, je lost het op door overtime en op tijd op te leveren of door later op te leveren. Je kan het spinnen zoals je wilt maar het argument dat uitstel niet resulteert in minder crunch is zever in pakjes :).
Geplaatst op 2020-09-30 11:55:37
Persoonlijk zou ik zeggen dat de fout bij time management ligt en niet zozeer bij tijd
Geplaatst op 2020-09-30 12:13:29
Uiteindelijk maakt dat niet uit. De resource die je te kort hebt is: tijd. Die maak je bij door overtime of uitstel.
Geplaatst op 2020-09-30 12:20:38
Dat klopt wellicht als het een uitstel is van zes maanden of langer en er in die periode dus nog steeds feature creep en slecht time management kan optreden. Anderhalve maand voor release (en dus wellicht twee à drie weken voor gold master) zou ik hopen dat alles gelocked is en het vooral gaat over polish en bugs fixen. Cyberpunk blijft ook in dat opzicht een complex geval, maar dat zijn toch zaken die makkelijker in te plannen (en dus uit te stellen) zijn.
Dat uitstel geen optie is betekent dat men vreest een belangrijk deel van de eindejaarsverkoop te verliezen (CD Projekt mikt met Cyberpunk op een veel breder publiek dan met The Witcher, het GTA-gehalte moet ook meer mainstream gamers over de streep trekken) en dat er mogelijks zware afspraken zijn gemaakt met de consolefabrikanten om dit najaar het gebrek aan échte next gen titels op te vangen.
Ik wil de impact en ernst van crunch zeker niet minimaliseren, maar het probleem is complexer dan “stel het gewoon uit” of “haal er nog wat volk bij”.
Geplaatst op 2020-09-30 13:03:24, bewerkt op 2020-09-30 17:57:41
Idd, pure business.
Geplaatst op 2020-09-30 17:04:55
Als Naughty Dog mag crunchen mag CDPR dat ook.
Geplaatst op 2020-09-30 12:27:29
Jammer om te horen, maar nog een geluk dat de werknemers volledig vergoed worden. Blijkbaar zouden ze ook een deel van de opbrengsten van de verkoop van Cyberpunk krijgen, wat toch ook een leuke extra is. Blijft wel spijtig dat ze hun belofte hebben gebroken.
Geplaatst op 2020-09-30 13:45:29
Crunch net voor release is normaal en zou acceptabel moeten zijn, natuurlijk is het steeds beter als crunch betaald wordt of als het er niet is. En met nog bijna twee maand te gaan is het misschien wel nog een beetje veel.
Tenslotte is het goed om daarom te geven als mens, maar als consument moeten we ons enkel zorgen maken om de kwaliteit.
Geplaatst op 2020-09-30 16:36:25
But CDP would never! CDP is letterlijk God. Ze zouden nooit meedoen aan crush, mobile games en microtransactions!
Oh wait.
Geplaatst op 2020-09-30 20:44:20
Tja, das maar nog de top van de berg in game-wereld denk ik ....
Geplaatst op 2020-10-01 09:31:28
When you choose to enter a collaborative field, you become a cog in a machine. It is inevitable you will work on a project you do not like, under terrible conditions, for miserable pay. When it happens, take comfort in the knowledge that you are not being melodramatic. Your situation is truly as bad as it seems. Afterward, once you’ve stopped feeling sorry for yourself, be happy with the fact that your sacrifice is helping bring someone else’s vision to life. You may think the vision is terrible — and I’m sure it is — but even shitty ideas mean something to someone. If you find no pleasure in helping others achieve their shitty dreams, then you can always quit. Or, you can Crunch hard, keep your wits about you, and try not to lose your head. If you manage that, someday you may get to be the asshole building their dreams on the backs of those less fortunate.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
*Walt Williams is an industry veteran, having worked on BioShock, Civilization, Borderlands, Mafia, The Darkness and the acclaimed, genre-bending Spec Ops: The Line.*
Geplaatst op 2020-10-28 12:56:13, bewerkt op 2020-10-28 12:56:34