De overname van Activision Blizzard door Microsoft brengt heel wat vragen met zich mee en veel daarvan draaien rond de controversiële CEO Bobby Kotick. Zo wordt de vraag gesteld wanneer Bobby Kotick vertrekt, maar ook hoeveel hij aan de overname verdient. Daar is nu een antwoord op, min of meer toch.
Kort gezegd zal de overname Bobby Kotick hoe dan ook enkele honderden miljoenen dollars opleveren. Wanneer hij zijn recht uitoefent om zijn aandelen tegen de afgesproken prijs te verkopen, krijgt hij daarvoor ongeveer 370 miljoen dollar. Verwacht wordt dat hij zijn aandelen inderdaad (deels) zal verkopen.
Naast het geld van de aandelen zou het kunnen dat Bobby Kotick nog eens bijna 293 miljoen dollar opstrijkt. In zijn contract staat namelijk dat hij dat bedrag krijgt als hij binnen de 12 maanden na een overname ontslagen zou worden. Het is dus een verzekering om ervoor te zorgen dat hij nog een tijd mag aanblijven, of dat hij met een gouden parachute de laan wordt uitgestuurd.
In de overeenkomst met Microsoft zou bepaald zijn dat Kotick CEO blijft tot de overname helemaal is afgerond, een proces dat vermoedelijk tot in 2023 zal duren. Of we tegen dan ook 12 maanden verder zijn, valt nog af te wachten.
Hoe dan ook blijft Kotick ook na de overname nog steeds onder vuur liggen en dus begint de vraag zich al te stellen of Microsoft niet al eerder van hem af wil. Mocht het de CEO op straat zetten, dan moet het natuurlijk die 293 miljoen dollar betalen. Momenteel zou er echter ook al druk uitgeoefend worden op Kotick om de eer aan zichzelf te houden en dus zelf te vertrekken. In dat geval zou die gouden parachute komen te vervallen.
Op financieel vlak zou voor Kotick het meest gunstige scenario dus zijn dat hij al zijn aandelen verkoopt en dat hij binnen de 12 maanden ontslagen wordt. Dat zou hem dan ongeveer 663 miljoen dollar opleveren.







