2020 was een slecht jaar voor de mensheid, maar een goed jaar voor gaming. Dat blijkt uit zowat elk financieel rapport dat voorbijkomt. Databedrijf Ampere Analysis heeft nu al die cijfers bij elkaar gebracht en concludeert dat de totale consolemarkt in 2020 maar liefst $53,9 miljard (€45,2 miljard) heeft opgebracht. Dat is een groei van net geen 20 procent en een absoluut recordjaar voor de consolemarkt.
Het grootste deel van die som is te danken aan Sony, met een marktaandeel van ongeveer 46 procent. Nintendo moest het stellen met 31 procent, terwijl 23 procent van het geld naar Microsoft stroomde. De drie partijen halen ook niet allemaal op dezelfde manier hun geld binnen. Sony doet het goed op vlak van de verkoop van digitale games, terwijl Nintendo heel veel hardware blijft verkopen. Microsoft groeit dan weer dankzij de Xbox Game Pass. Het is ook geen toeval dat het aandeel van ‘services’ in het totaalbedrag gegroeid is naar meer dan 30 procent.







