Ontwikkeling Final Fantasy VII Remake minder ver dan gedacht
Fans hebben er lang achter gevraagd, maar bij Square Enix hielden ze de boot lange tijd af. Jaren geleden kwam het er dan toch van: de aankondiging van Final Fantasy VII Remake. Eind 2015 kregen we de eerste gameplay te zien, maar daarna bleef het relatief stil. Vorig jaar werd duidelijk dat de ontwikkeling niet al te vlot verliep, toen Square Enix aankondigde dat het de verdere ontwikkeling intern zou afhandelen. Tot dan waren vooral externe studio's met de ontwikkeling bezig geweest en dat leverde blijkbaar toch problemen op. Nu blijkt dat die problemen mogelijk groter waren dan aanvankelijk gedacht.
Toen Square Enix liet weten dat het voortaan zelf de ontwikkeling intern op zich zou nemen, werd gedacht dat het gewoon verder zou bouwen op het werk dat in de 2 voorgaande jaren al was afgeleverd, maar dat blijkt mogelijk niet het geval te zijn. Volgens Dan Tsukasa, een Japanse ontwikkelaar die bekend is met zowel Square Enix als CyberConnect2, de studio die we kennen van de Naruto games en die instond voor de ontwikkeling van Final Fantasy VII Remake, moest al het werk van CyberConnect2 gewoon weggegooid worden omdat het zo belabberd was en daardoor eigenlijk niet bruikbaar. CyberConnect2 zou zelf te veel werk hebben uitbesteed, waardoor de kwaliteit van het geleverde werk ronduit slecht was.
Het gevolg was dus dat Square Enix zelf eigenlijk weer van nul moest beginnen, waardoor de hele ontwikkeling van Final Fantasy VII Remake minder ver staat dan dat we oorpronkelijk dachten. In plaats van 4 jaar aan ontwikkelingsmateriaal is er dus eerder slechts 2 jaar. Het blijft dan ook onduidelijk wanneer we de game zouden mogen verwachten. Hoe dan ook is het het plan om de game in verschillende delen te lanceren.