Koreaanse bedrijven krijgen stevige boete voor misleidende lootboxen
In Zuid-Korea hebben drie bedrijven, waaronder online gigant Nexon, een boete gekregen van in totaal bijna 1 miljoen dollar omwille van misleidende praktijken omtrent lootboxen. Concreet kreeg NextFloor een boete van 4600 dollar, terwijl Netmarble 55.000 dollar moet betalen. De grootste boete werd opgelegd aan Nexon, dat 875.000 dollar moet ophoesten.
In het geval van Nexon komt de boete er omwille van reclame voor lootboxen in het kader van een event voor hun game Sudden Strike. Spelers konden puzzelstukjes verzamelen om een puzzel te vormen waarmee ze dan een in-game bonus kregen. Twee van de 16 puzzelstukjes waren echter erg zeldzaam, maar je kon ze wel verkrijgen via lootboxen van 0,85 dollar per stuk. De misleidende reclame bestond erin dat de indruk gewekt werd dat er voor elk puzzelstuk, ook de zeldzame, evenveel kans was om uit een lootbox te komen, terwijl er voor sommige puzzelstukken slechts een kans van 0,5% was om op te duiken.
De commissie die de zaak onderzocht, verwees naar het geval van een speler die 430 dollar uitgaf aan de lootboxen om toch maar de nodige puzzelstukken te verkrijgen. Dit geval werd aangehaald als voorbeeld van het negatieve effect dat de misleidende reclame had op spelers.
Door de stevige boete die nu is opgelegd is er enige onrust in de Koreaanse gamesector. Niet alleen is er nu het reƫle gevaar van grote boetes, ook is dit sowieso (nog maar eens) slechte publiciteit voor de verkoop van in-game items, die voor een groot deel van de winst zorgen.