System Shock Remastered mogelijk later dit jaar speelbaar voor backers
Voor System Shock Remastered werd in de zomer van 2016 meer dan 1,3 miljoen dollar opgehaald via Kickstarter, maar een release is er sindsdien nog niet van gekomen. Een voorziene release in 2017 werd er eentje in 2018, maar ook daarvoor werd al uitstel aangekondigd. Onlangs werd de toekomst helemaal onzeker toen de ontwikkeling op pauze gezet werd na interne ontwikkelingsproblemen en meningsverschillen. Het plan was immers om een remaster te maken van de originele game, maar gaandeweg waren er mensen in het team die er hun eigen stempel op wilden drukken en er een remake van wilden maken, waardoor het hele project eigenlijk begon te verwateren.
Enkele weken geleden werd aangekondigd dat System Shock Remastered er toch nog zou komen in zijn oorspronkelijk bedoelde vorm, dus louter als remaster van de originele game en geen remake. Het plan is nu, zo werd gezegd, om de remaster in het eerste kwartaal van 2020 te kunnen lanceren.
Inmiddels is via Kickstarter een uitgebreidere update gegeven omtrent de stand van zaken, waarbij nog eens bevestigd is dat men inderdaad terugkeert naar de basis en het maken van een remaster in plaats van een remake. Gelukkig betekent dat niet dat men ook helemaal van nul moet beginnen qua ontwikkeling. Veel van de reeds gemaakte assets kunnen namelijk nog steeds gebruikt worden. Momenteel wordt zelfs al goed vooruitgang geboekt, zo klinkt het, waardoor backers van het hoogste niveau mogelijk in september dit jaar al een uitnodiging kunnen krijgen om de game al eens te testen.