Tegenvallende launch cijfers voor LawBreakers
Eerder deze week werd LawBreakers, de nieuwe hero shooter van Cliff Bleszinski, officieel gelanceerd voor pc en PS4, maar een echt succes is het voorlopig niet te noemen. Success is natuurlijk relatief, maar de spelersaantallen op pc liggen lager dan die van Battleborn, en dat voorspelt toch weinig goeds.
Eigenlijk ging het voor LawBreakers al enigszins mis tijdens de verschillende bèta's. Bij een eerste gesloten bèta in juni was er nog een piek van 7500 spelers die tegelijk met de game aan de slag waren, maar een maand later, tijdens de open bèta, was die piek al gedaald tot 4500 spelers. Nu de game effectief gelanceerd is, is er voorlopig een piek van 3000 spelers geweest, met inmiddels een dagelijkse piek van 2000 tot 2500 spelers.
Natuurlijk is het logisch dat er na de feitelijke launch, wanneer betaald moet worden voor de game, minder spelers zijn dan tijdens een bèta, maar desondanks voorspelt dit weinig goeds voor LawBreakers. Battleborn bijvoorbeeld, dat vaak wordt aangehaald als voorbeeld van een gefaalde launch, piekte nog op 12.000 spelers. Die game had weliswaar wat meer marketing achter zich, maar de game was ook duurder dan LawBreakers nu.
Al bij al lijkt er nog geen direct gevaar te zijn voor de toekomst van LawBreakers, aangezien de game 5v5 matches voorschotelt. Met 2000-2500 spelers zouden er qua matchmaking dus niet meteen problemen mogen zijn. Met de kennis in het achterhoofd echter dat het aantal spelers meestal het grootste is bij de launch van een game, is het toch bang afwachten wat de toekomst brengen zal.
Deze cijfers betreffen trouwens enkel de pc-versie. Over de PS4-versie zijn geen cijfers bekend, maar aangezien die versie met performance problemen te kampen heeft, zou het opmerkelijk zijn als blijkt dat de game het daar wel massaal goed doet.