Geen Switch-versie van LawBreakers wegens "te weinig knoppen"
LawBreakers, de nieuwe game van Cliff Bleszinski, werd aanvankelijk altijd voorgesteld als een zuivere shooter voor pc. Inmiddels echter is de game ook al aangekondigd voor PS4 en dus is het niet onlogisch om de vraag te stellen of de game ook nog naar andere platformen komt, zoals bijvoorbeeld de Nintendo Switch. Volgens lead designer Dan Nanni moeten we er alleszins niet op hopen.
Tijdens een interview liet Nanni weten dat in principe alles mogelijk is, maar een Switch-versie van LawBreakers zou toch onwaarschijnlijk zijn. Niet omwille van bijvoorbeeld de beperkte kracht van de console, maar wel omwille van het beperkt aantal knoppen. Blijkbaar heeft men ook al de grootste moeite om alles deftig in elkaar geknutseld te krijgen voor de PlayStation controller en lukt dat maar net. Daardoor zou een Xbox One-versie eventueel nog wel kunnen, maar de "basiscontroller" van de Switch zou volgens Nanni gewoon te weinig knoppen hebben.
Hoewel Nanni natuurlijk ergens wel een punt heeft dat de Switch niet de meest "traditionele" controls biedt, blijft het ook wel een wat vreemd argument om te zetten dat de Switch gewoon te weinig knoppen heeft. Afhankelijk van hoe je het precies bekijkt, en welke controller je in rekening brengt, heeft de Switch namelijk gewoon evenveel knoppen als PlayStation 4 en Xbox One.
Toen vervolgens tijdens het interview de mogelijkheid van motion controls werd voorgesteld, bleek ook dat geen optie voor Nanni. "Motion zou je kunnen gebruiken, maar dan kijk je niet meer naar je scherm als je aan het spelen bent." Opnieuw een nogal vreemd argument van Nanni, omdat je bij motion controls natuurlijk nog wel steeds naar je scherm kijkt. Je moet immers richten indien voor zo'n mechanisme gekozen wordt, en is dat niet het geval, en gaat het louter om bewegingen, dan kan je ook nog perfect naar het scherm blijven kijken, getuige daarvan de motion controls van heel wat games, zoals Metroid Prime 3: Corruption op de Wii.
Al bij al lijkt Nanni zich tijdens het interview wat in bochten te wringen om op een redelijke manier aan te geven dat een Switch-versie van LawBreakers erg onwaarschijnlijk is, maar door dat op deze manier te doen is er natuurlijk maar weinig redelijk aan. Beter was waarschijnlijk geweest om gewoon te zeggen dat LawBreakers en de Switch qua concept niet echt bij elkaar passen en dat men gewoon kiest voor de "traditionele" platformen.