G2A verandert niets, beschuldigt Gearbox van laster en onwetendheid
De soap rond de inmiddels opgedoekte samenwerking tussen Gearbox en het controversiële G2A is nog niet afgelopen. Nadat Gearbox de samenwerking heeft stopgezet, heeft G2A nu ook zelf gereageerd op de kwestie. Hun uitgebreide reactie is makkelijk samen te vatten: de game key (re)seller verandert niets aan zijn beleid en wijst met een beschuldigende vinger naar Gearbox en andere partijen, die volgens G2A lasterlijke uitspraken hebben gedaan bij gebrek aan kennis van zaken.
Volgens G2A zijn heel wat van de eisen die Gearbox had opgesteld in samenwerking met YouTuber TotalBiscuit het bewijs dat ze duidelijk niet weten hoe G2A precies werkt. G2A wijst er bijvoorbeeld op dat het klanten helemaal niet laat betalen om zich te beschermen tegen frauduleuze verkopen. G2A wijst erop dat klanten sowieso beschermd worden, in eerste instantie door de (third-party) verkoper zelf, en als dat niet lukt, via G2A, die dan in samenwerking met de verkoper naar de beste oplossing zoekt voor de klant. G2A Shield evenwel is een service die wordt aangeboden om bij problemen directer op te treden. Volgens G2A betaal je dan niet voor de bescherming op zich, maar wel voor het gebruikersgemak.
G2A wijst er voorts ook op dat het in zijn eigen belang is dat game keys legitiem zijn en eerlijk verhandeld worden, omdat het zelf alle keys die frauduleus verkregen blijken te zijn, en die dus mogelijk niet meer werken, terugbetaalt. Volgens G2A zijn alle beschuldigingen aan hun adres dan ook niets meer dan het bewijs dat sommige partijen nu eenmaal niet willen dat hun game keys worden (door)verkocht door de originele koper, terwijl dat volgens G2A wel het recht is van de consument. Volgens G2A willen die partijen het ecosysteem van game keys zo gesloten mogelijk houden om er zelf zo veel mogelijk winst aan over te houden.
Het is om die consument en hun klanten te beschermen dat G2A ook niet zal ingaan op de vraag om een systeem te voorzien waarbij ontwikkelaars en uitgevers game keys van G2A kunnen controleren en indien nodig kunnen de-activeren. Volgens G2A gaat zo'n systeem namelijk in tegen de belangen van hun klanten. Wanneer partijen zo'n grenzeloze toegang krijgen zouden ze immers op eigen houtje allerlei keys kunnen de-activeren, ook al is er niets frauduleus aan. G2A wijst er ook op dat het via G2A Direct al een systeem heeft waarbij het samenwerkt met game developers en publishers, maar blijkbaar is niet iedereen daarvan op de hoogte of wil niet iedereen daarvan weten, omdat ze hoe dan ook tegen G2A gekant zijn.
Voorlopig lijken alle partijen in deze kwestie nu hun zegje gedaan te hebben, al kan alles natuurlijk nog steeds een staartje krijgen.