Noodonderhoud Super Mario Maker was voor grote exploit
Gisteren vond er nogal onverwacht noodonderhoud plaats aan Super Mario Maker, waardoor de online functies van de game enkele uren niet bruikbaar waren. Nintendo gaf geen uitleg over de reden voor het onderhoud, maar die is inmiddels vermoedelijk bekend. Er was namelijk een redelijk ernstige exploit ontdekt.
Iemand ontdekte namelijk dat dat het mogelijk is om levels die online staan aan te passen terwijl je ze gewoon online blijft spelen, waardoor je heel erg moeilijke of lange levels kan voorzien van extra items die ervoor zorgen dat je het erg makkelijk en snel kan uitspelen.
Natuurlijk zit deze mogelijkheid niet in de game als een bewuste feature, maar het kan dus wel als je het op een bepaalde manier benadert. De game laat je immers wel toe om online levels van andere spelers te downloaden en die dan aan te passen op je eigen Wii U, waarna je de nieuwe versie indien gewenst weer kan uploaden, maar dan betreft het dus een nieuw level en heeft iedereen die dat nieuwe level online speelt de aanpassingen ook. De exploit waar het hier over gaat, betreft tijdelijke aanpassingen, enkel voor de speler die ze op dat moment doorvoert.
Hoe kan dit dan? Wel, door een level online te spelen en het tegelijk te gaan aanpassen op een bepaalde manier, waarbij je items aanpast, toevoegt en weer verwijdert, en door het level op de achtergrond te laten refreshen door het hoofdmenu erbij te halen, geraken je Wii U en de game in de war. De code van de aangepaste versie wordt dan gemengd met die van het level dat je online aan het spelen was en op die manier krijg je in de online versie dus zaken die je offline had aangepast.
Al even interessant als de exploit zelf is de manier waarop het bij Nintendo terecht kwam. De persoon die het ontdekte wilde het namelijk niet aan de grote klok hangen en contacteerde een YouTuber die hij vertrouwde en die de game vaak speelt in zijn video's. Ook hij wilde de glitch niet meteen verspreiden, maar wist dat hij niet gewoon naar support kon bellen omdat ze het daar waarschijnlijk toch niet zouden doorgeven. Een video erover of tweet zou dan weer te veel aandacht opleveren. De oplossing: via LinkedIn enkele mensen contacteren die aan de game gewerkt hebben en zo kreeg hij antwoord van Treehouse senior localization manager Nate Bihldorff, die de info zou doorspelen. Bihldorff zei dat Nintendo al een tijdje van de glitch weet, maar dat wordt betwijfeld omdat het onderhoud gisteren zo plots kwam en niet gepland leek.
Hoe dan ook: de exploit is nu dus weg en er werd dan toch een video over gemaakt, maar die heeft Nintendo inmiddels al laten verwijderen.