Meer digitale verkoop op pc dan op mobiele platformen
Er wordt vaak gezegd dat de mobiele wereld de toekomst is en dat daar het grote geld te rapen valt. Toch bewijst dit onderzoek van Superdata dat er ook elders wel een aanzienlijke duit te vinden is. Zo blijkt dat de digitale gamesmarkt in 2015 zo'n 61 miljard dollar waard was, een stijging van 8 %.
Digitale consoleverkoop steeg met 34 %, maar als we naar games gaan kijken, staat League of Legends bovenaan met 1,6 miljard dollar aan inkomsten. Clash of Clans prijkt op 2 met 1,3 miljard dollar, maar voor het overige domineren pc-games qua digitale verkoop met Crossfire (1,1 miljard), Dungeon Fighter Online (1,05 miljard) en World of Warcraft met 814 miljoen dollar.
De top 10 van pc-games doet het ook beter dan de mobiele markt, wat toch enigszins verrassend is gezien de verwachtingen rond mobiele games en digitale aankopen. In totaal bracht deze top 10 respectievelijk 6,3 miljard dollar en 6,1 miljard dollar op, op pc en mobiele platformen. Qua marktwaarde is het verschil zelfs nog vele malen groter.
In elk geval, de top 10 aan best verkopende pc-games (op digitaal vlak) lees je hieronder:
- League of Legends (Tencent/Riot Games): 1,6 miljard dollar
- CrossFire (SmileGate): 1,1 miljard dollar
- Dungeon Fighter Online (Neople): 1,05 miljard dollar
- World of Warcraft (Activision Blizzard): 814 miljoen dollar
- World of Tanks (Wargaming.net): 446 miljoen dollar
- Lineage 1 (NCsoft): 339 miljoen dollar
- Maplestory (Nexon): 253 miljoen dollar
- DOTA 2 (Valve): 238 miljoen dollar
- Counter-Strike: Global Offensive (Valve): 221 miljoen dollar
- Grand Theft Auto V (Take-Two Interactive): 205 miljoen dollar