Doorbraak in VR eye-tracking
SMI, een bedrijf dat al lang bezig is met het ontwikkelen van eye-tracking technologie, heeft een doorbraak gerealiseerd voor virtual reality eye-tracking. Die technologie heeft men nu namelijk op een "aanvaardbaar" niveau gekregen zodat er ook effectief mee aan de slag gegaan kan worden in virtual reality toepassingen en games.
De soms erg subtiele bewegingen van je pupillen nauwkeurig kunnen traceren betekent een grote stap voorwaarts voor virtual reality. Op die manier wordt het namelijk mogelijk om te weten waar de gebruiker precies naar kijkt, wat maakt dat in principe enkel dat specifieke deel van het beeld graphics op de hoogste resolutie moet laten zien, terwijl de graphics errond op "mindere kwaliteit" geproduceerd kunnen worden omdat de gebruiker daar toch niet op focust. Het resultaat is dat de beschikbare resources, die bij virtual reality sowieso al goed besteed moeten worden, makkelijker kunnen ingezet worden om een beter beeld te genereren voor de gebruiker om te bekijken. In plaats van bijvoorbeeld op het hele scherm dezelfde kwaliteit (100%) te tonen, kan je dan op een deel van het scherm nog betere kwaliteit tonen (120%) terwijl de rest een kwalitatief iets minder beeld toont (80%). De gebruiker merkt echter enkel een verbetering van de kwaliteit omdat men enkel focust op dat ene deel van het scherm.
Verwacht wordt dat deze nieuwe eye-tracking technologie standaard voorzien zal worden bij de tweede generatie van virtual reality headsets, simpelweg omdat het zo'n grote doorbraak is die de ervaring naar een hoger niveau kan tillen. Ook wordt nu gespeculeerd dat deze doorbraak de reden is voor het uitstel van de HTC Vive. Valve had namelijk gezegd dat de release daarvan was uitgesteld omdat er een grote technologische doorbraak was, maar meer informatie daarover is er niet. Dit zou het dus kunnen zijn, maar het lijkt wel onwaarschijnlijk dat exact deze technologie al zal geïmplementeerd zitten in de HTC Vive, omdat dat erg duur zou zijn en de huidige VR-mogelijkheden er toch nog niet optimaal voor geschikt zijn. Een afgezwakte versie van de nieuwe technologie zou natuurlijk wel kunnen.