Among the Sleep krijgt toch geen VR-versie
Een virtual reality-versie bouwen is tegenwoordig "in", want met de komst van PlayStation VR, Oculus Rift, HTC Vive en andere mogelijke VR-brillen willen vele partijen er vroeg bij zijn. De makers van Among the Sleep, waarin je een peuter speelt die 's nachts ronddwaalt thuis, hadden ook een VR-versie in ontwikkeling, maar zetten deze nu stop.
Het was echter wel een stretchgoal van hun Kickstarter-campagne die gehaald werd, die nu dus wordt geschrapt. Blijkbaar is het gebruik van de camera en het bijhorende "waggelen" van de peuter een enorme moeilijkheid in VR. "De game neemt je virtuele hoofd vast voor een bepaalde tijd en beslist wat je ziet en doet voor je zelf verder speelt", legt het team uit. Net dat element is quasi onmogelijk in het VR-gegeven waarbij je zelf beslist wat je doet met je bewegingen. "In VR voelt het aan alsof iemand echt je hoofd vastgrijpt en je dwingt en dat werkt verlammend.Het vergalt het gevoel van vrijheid en beleving."
Het waggelende karakter van een peuter is ook een probleem voor VR, want als je zelf niet waggelt en je personage wel, dan heb je een "recept voor misselijkheid" en dat wil men uiteraard niet creëren. Men verontschuldigt zich nu wel, maar men gaat de assets van Among the Sleep gebruiken om een volwaardige demo in VR te maken met een ander onderwerp.