Toekomst van Trine franchise in het gedrang
Trine 3: The Artifacts of Power is sinds kort officieel gelanceerd, na een tijd in Early Access te hebben vertoefd. De reacties zijn over het algemeen positief, al komt er ook één groot minpunt steeds terug. De game zou namelijk erg kort zijn en in dat opzicht weinig te bieden hebben, ook qua locaties en verhaal.
Joel Kinnunen, vice-president van Frozenbyte, heeft nu gereageerd op de klachten en stelt dat veel te maken heeft met het feit dat Trine 3 erg duur was om te maken. Voor de derde game koos men namelijk voor complete 3D-omgevingen, waar de vorige games nog 2D waren. Hierdoor kostte Trine 3 wel drie keer zoveel als Trine 2. Het gevolg was dat men bepaalde content gewoon heeft moeten schrappen, omdat de ambitie die men had voor Trine 3 gewoon te veel zou kosten om effectief te realiseren. Kinnunen benadrukt wel dat men in geen geval content heeft weggeknipt om later als DLC te verkopen. Wat er nu is, is de finale game en is wat mogelijk was binnen het budget van 5,4 miljoen dollar. Als men echt alles wilde realiseren, had men ongeveer 15 miljoen dollar nodig, maar dat is dus niet haalbaar gebleken.
Verder liet Kinnunen weten dat er ook niet meteen plannen zijn voor extra content, en dat de toekomst van de Trine franchise nu sowieso in het gedrang komt, niet alleen omwille van negatieve reacties bij fans maar ook omdat de media momenteel op andere games focust dan op Trine 3.