Indie developers zouden geld mislopen door verdwijnen van Ouya
Ouya is officieel gekocht door Razer, al stootte de hardwarefabrikant wel meteen de Ouya-hardware van zich af. Het lijkt Razer dan ook vooral om software en de user base te gaan. Door de overname door Razer zou Ouya nu ook effectief verdwijnen als bedrijf, nadat het eerder al in financiƫle problemen zat. Het gevolg daarvan is dat heel wat indie developers een hoop geld mislopen.
Ouya kwam op een bepaald moment namelijk aanzetten met een initiatief genaamd Free the Games, een fonds waarmee Ouya succesvolle Kickstarter-campagnes van exclusieve Ouya games nog wat extra geld zou toestoppen. Verschillende indie developers besloten dan ook om hun game exclusief voor Ouya te maken, maar nu Ouya niet meer bestaat, ziet het ernaar uit dat er geen geld meer uitgedeeld zal worden. Ouya zou hiervoor gebruik kunnen maken van enkele kleine lettertjes in de contracten met de indie developers. Het zou gaan om bedragen van 5000 tot 30.000 dollar, hetgeen niet min is natuurlijk voor kleine ontwikkelaars.
Officieel hebben Razer of Ouya nog niet gereageerd op deze kwestie, dus het valt wat af te wachten hoe dit verder zal evolueren. Een lichtpuntje is natuurlijk wel het feit dat Ouya eigenlijk gewoon op Android draait, dus ontwikkelaars kunnen in principe redelijk makkelijk uitwijken naar andere platformen, zoals smartphones en tablets, tenminste wanneer ze voor de ontwikkeling van hun game niet echt afhankelijk zijn van het extra geld van Ouya.