Waarom Gears of War: Ultimate Edition slechts één game bevat
Gears of War: Ultimate Edition betreft een stevig opgepoetste versie van de eerste game, maar de andere games ontbreken en krijgen dus geen make-over, zoals dat bij de Master Chief Collection bijvoorbeeld wel het geval is. Rod Fergusson heeft nu tijdens de San Diego Comic Con wat meer uitleg gegeven over die keuze.
Volgens Fergusson heeft het allemaal te maken met wat realistisch gezien mogelijk is. De eerste game oppoetsen heeft al 16 tot 18 maanden werk gekost, dus ook de andere games aanpakken zou nog meer tijd in beslag nemen. Bovendien ziet men de Ultimate Edition vooral ook als een introductie voor The Coalition, dat de ontwikkeling van de reeks heeft overgenomen van Epic, tot de franchise, een soort eerste kennismaking, in aanloop naar Gears of War 4. Kortom: een remake van de eerste game volstaat en is momenteel het hoogst haalbare.
Voorts legde Fergusson uit waarom de Ultimate Edition geen Horde Mode bevat. Die Horde Mode is een van de belangrijkste kenmerken van Gears of War geworden en fans vroegen zich dan ook af waarom die niet aan de Ultimate Edition werd toegevoegd. Het antwoord is redelijk simpel: de Horde Mode werd immers pas toegevoegd in Gears of War 2, waarin een hoop extra vijanden zaten. De eerste game heeft die grote variatie aan vijanden minder, waardoor een Horde Mode ook sneller repetitief en minder gevarieerd zou aanvoelen. Een Horde Mode in de eerste game zou het concept van de Horde Mode dus niet meteen eer aandoen.