Ubisoft verklaart waarom digitale consolegames zo duur zijn
Wie digitaal een game koopt op bijvoorbeeld PlayStation Network of Xbox Live zal merken dat het prijskaartje daar soms wel behoorlijk hoog ligt. Het was al eerder een publiek geheim dat het te maken had met de fysieke exemplaren die je in de winkel kan terugvinden, maar Yves Guillemot heeft nu volledige duidelijkheid verschaft.
Het moet deels bekeken worden als "inventarismanagement". Daarmee wordt bedoeld dat de exemplaren in de winkel eigenlijk eerst verzet moeten worden om nadien de prijs van de digitale games ook te kunnen doen dalen. "Digitale games op consoles reageren niet zo snel [op prijs] als op pc gebeurt. We kunnen wel zeggen dat als games een jaar oud zijn, het digitale aspect veel dynamischer wordt op console, omdat er minder exemplaren in de winkel liggen. Het is een nieuw model en een nieuwe trend. [...] We willen eerst de stock in de winkels wegwerken voor we de digitale prijs doen dalen."
Guillemot verwacht dat dit slechts een tijdelijke trend is, want op dit moment zijn fysieke exemplaren verantwoordelijk voor zowat 80 tot 85 % van alle verkoop. Naarmate de digitale wereld steeds meer afsnoept, zal de prijs daar ook sneller kunnen dalen. "Kijk naar de trend op pc. Ik denk dat je dat ook op consoles zal meemaken, maar je zal nog geduld moeten uitoefenen vooraleer dat op hetzelfde tempo zal plaatsvinden."