Chipmunkgate: een nieuw schandaal of niet?
Je weet het of je weet het niet, maar de pc-versie van Batman: Arkham Knight is niet echt om over naar huis te schrijven. Het is er zelfs zo erg mee gesteld dat Warner Bros. heeft besloten om de pc-versie uit de rekken te halen tot men de problemen heeft opgelost.
Het feit dat de pc-versie bij veel mensen zo slecht draait, roept echter de vraag op hoe het komt dat een promovideo voor de GameWorks features van Nvidia in de game dan wel zo'n goede beelden bevat. De video biedt namelijk een vloeiende en constante 60fps, met een 1080p resolutie. Bij het nader onderzoeken van de video heeft het internet ontdekt dat er op bepaalde momenten plots piepstemmetjes te horen zijn, oftewel het typische "chipmunk effect" dat je krijgt als je audio versneld laat afspelen. In de video zijn de piepstemmetjes van slechteriken bijvoorbeeld te horen vanaf de 24ste seconde.
De conclusie leek voor de hand liggend: Nvidia heeft de game op halve snelheid gedraaid en daarna heeft men de video verdubbeld qua snelheid, om zo aan een schijnbaar stabiele 60fps te geraken. De piepstemmetjes heeft men dan evenwel over het hoofd gezien. Als dit inderdaad is wat er gebeurd is, dan is dit best wel een ernstige zaak. Nvidia zou dan namelijk op de hoogte zijn geweest van de problemen, maar besloten hebben er niets over te zeggen en zelfs alsnog misleidende reclame te maken.
De vraag is echter of dit inderdaad is wat er gebeurd is, en waarschijnlijk is dat toch niet het geval. Blijkbaar wordt voor dergelijke promobeelden namelijk vaak een engine tool gebruikt die ervoor zorgt dat de engine geforceerd tegen een bepaalde frame rate en resolutie werkt, waardoor je mooie, vloeiende en stabiele beelden kan krijgen voor trailers. Dat deze tool gebruikt werd, betekent niet automatisch dat de game van zichzelf geen 60fps aan kon, maar wel dat men voor stabiele beelden opteerde in plaats van een frame rate die bijvoorbeeld regelmatig zou wisselen tussen 60fps en een hogere frame rate, wat ook minder vloeiend oogt. Daarmee is dan natuurlijk weer niet gezegd dat die hogere frame rate inderdaad mogelijk was, maar het gebruik van deze tool is alleszins minder controversieel dan de eerste verklaring voor de piepstemmetjes.
Juist ja, die piepstemmetjes, waarom zijn die er dan als de video niet versneld werd? Omdat de engine tool waarvan hierboven sprake blijkbaar als nadeel heeft dat de audio verkeerd wordt weergegeven. Audio glitches zijn daarbij geen uitzondering en daarom moet men bij het gebruik van die tool dezelfde scène vaak meermaals afspelen, één keer voor de vloeiende beelden en nog een keer om de audio goed te krijgen, zodat de juiste audio onder de juiste beelden kan worden geplaats. Mogelijk is dat hier niet gebeurd en is de verkeerde audio onder de beelden blijven staan. Of dit de fout is van Nvidia, Warner Bros. of nog een andere partij, is niet geweten.
Hoewel we natuurlijk niet weten wat zich exact heeft afgespeeld, ziet het er toch naar uit dat "Chipmunkgate" een eerder overdreven reactie is van sommigen op een bepaalde ontdekking, zij het een reactie die werd gevoed door een realiteit van een slechte pc port. Voorts betekent het feit dat Nvidia of een andere partij misschien niet echt zitten prullen heeft met de video ook niet dat ze van niets wisten, want hoe dan ook lijkt het erg onwaarschijnlijk dat de problemen van de pc-versie nooit eerder aan het licht zijn gekomen. Voorkennis om vragen bij te stellen kan er dus zeker en vast geweest zijn, alleen zijn deze video en Chipmunkgate daar niet het ultieme bewijs van.