Oculus Rift: alle info
Tijdens een persconferentie in San Francisco heeft Oculus VR net de consumentenversie van de Oculus Rift voorgesteld. Hieronder vind je de alle info terug.
Geoptimaliseerd design
De finale consumentenversie van de Oculus Rift lijkt sterk op wat onlangs lekte, en waarvan gezegd werd dat de afbeeldingen inmiddels al verouderd waren. Niet echt, dus. Wat wel opvalt, is dat de feitelijke Oculus Rift inmiddels veel kleiner is dan je zou verwachten. Blijkbaar heeft men enorm veel tijd gestoken in het design. De Oculus Rift is klein en licht, maar zou toch stevig op het hoofd zitten, zonder evenwel drukkend aan te voelen.
De bedoeling van deze optimale ergonomie is natuurlijk om de virtual reality als het ware te laten "verdwijnen" wanneer je hem op je hoofd zet, alsof hij er plots niet meer is en jij in een virtuele wereld belandt. Naast de ergonomie spelen ook andere features daar natuurlijk een rol in, zoals de brede field of view, de (head) tracking (met behulp van een extra accessoire dat je in je kamer ergens kan neerzetten), en 360° sound via de geïntegreerde headphones, al kan je die ook verwijderen als je liever eigen headphones gebruikt.
Input
Uit het niets kwam tijdens de persconferentie plots Microsoft op het podium en werd een samenwerking tussen Microsoft en Oculus VR onthuld. Dit houdt onder meer in dat de Oculus Rift geleverd wordt met een Xbox One controller en adapter. Een redelijk traditionele manier van input dus, zoals momenteel al vaak met de Oculus Rift gespeeld werd.
Aan het einde van de presentatie werd evenwel nog een tweede soort van input onthuld: Oculus Touch. Dit zijn twee controllers (één voor elke hand), die ervoor zouden moeten zorgen dat je echte handen ook je virtuele handen worden. Oculus Touch bevat allerlei sensoren om zo voor optimale tracking te kunnen zorgen, maar er zijn ook nog traditionele knoppen op aanwezig zodat de controllers gebruikt kunnen worden voor allerlei soorten van ervaringen met virtual reality.
Games
Hoewel Facebook de Oculus Rift wil gebruiken om communicatie te revolutioneren, werd daar tijdens de persconferentie niet veel over gezegd. In plaats daarvan lag de focus op games. Er werden enkele titels getoond, zij het niet zo heel veel. In beeld verschenen onder meer EVE Valkyrie en de RPG Chronos. Ook Insomniac Games kwam op het podium en dat met Edge of Nowhere, wat lijkt op een third-person adventure die zich afspeelt op Antarctica, waar niets is wat het lijkt. Andere titels zijn Lucky's Tale, Esper, VR Sports Challenge en Air Mech VR.
Ook werd een lijst getoond van partners die werken aan exclusieve content voor de Oculus Rift. In het lijstje zijn namen als Square Enix, Ready at Dawn en Harmonix terug te vinden.
Games van Xbox One naar Oculus Rift streamen
De samenwerking tussen Microsoft en Oculus VR houdt niet alleen in dat bij de VR-headset een Xbox One controller meegeleverd zal worden. Het zal ook mogelijk zijn om Xbox One games naar de Oculus Rift te streamen. De video die hiervan getoond werd deed echter vermoeden dat dit momenteel niet veel meerwaarde biedt. Je zag namelijk iemand in een zetel zitten, met een Oculus Rift op haar hoofd, en in haar virtuele wereld zat ze ook op een zetel, te kijken naar een virtueel tv-scherm waar de Xbox One game op getoond werd.
Microsoft liet verder ook weten dat het wil blijven samenwerken met Oculus VR om de toekomst van virtual reality mee gestalte te geven. Stiekem vragen wij ons af of er wordt gewerkt aan de mogelijkheid om de Oculus Rift te gebruiken met de Xbox One voor virtual reality games. In dat geval zou Microsoft meteen de concurrentie met Project Morpheus aan kunnen gaan.
Iedereen een creator
Virtual reality is een compleet nieuwe ervaring en wat dat betreft zien we nog maar het topje van de ijsberg. Oculus VR wil dan ook dat creatieve mensen de mogelijkheid hebben om hun ideeën te realiseren en dat kan dankzij gratis en dedicated ondersteuning via engins als de Unreal Engine 4 en de Unity Engine.
Besturingssysteem: Oculus Home
De Oculus Rift zal een eigen, speciaal voor virtual reality ontwikkeld besturingssysteem bevatten, genaamd Oculus Home. Wanneer je de virtual reality headset opzet, kom je op een soort homescreen terecht, waar je zaken als je games of vrienden kan zien. Hier kan je ook nieuwe games ontdekken en er alvast een VR-preview van verkennen alvorens je eventueel overgaat tot een aankoop.
Release
Een concrete releasedatum voor de Oculus Rift kon nog niet worden gegeven en ook een prijskaartje ontbreekt nog. Wel is onthuld dat we de virtual reality headset in het eerste kwartaal van 2016, dus januari, februari of maart, mogen verwachten.