Anita Sarkeesian richt pijlen op The Witcher 3
Feminist Frequency-boegbeeld Anita Sarkeesian en -schrijver Jonathan McIntosh hebben hun licht laten schijnen over The Witcher III: Wild Hunt, want zo'n populaire game kan natuurlijk niet onbesproken blijven en moet onderzocht worden op zijn vrouwonvriendelijkheid, die er vast en zeker wel zal zijn omdat, als we Sarkeesian mogen geloven, games haast inherent vrouwonvriendelijk zijn.
Volgens Sarkeesian doet The Witcher III met Ciri hetzelfde als wat Batman: Arkham City met Catwoman deed, namelijk haar als een seksueel object in de wereld plaatsen, waar slechteriken haar dan constant seksueel intimideren en haar uitschelden voor bitch en hoer. Natuurlijk zouden we kunnen zeggen dat dit nu eenmaal een realistisch gebeuren is in de wereld van The Witcher, en dat het er zelfs in de echte wereld vaak zo aan toegaat. Wat in The Witcher III gebeurt is dus enigszins een weergave van hoe uitschot zich in de realiteit nu eenmaal gedraagt, namelijk vrouw- en mensonvriendelijk. Dit doet Sarkeesian echter af als een excuus dat niet ingeroepen kan worden. Als je in een game fantasiewezens kan plaatsen, dan kan je volgens haar net zo goed wat vrouwvriendelijk zijn ook.
McIntosh dan weer wijst op de typische mannelijke genderrol die Geralt toebedeeld krijgt. Hij zou namelijk de verpersoonlijking zijn van de dominante mannelijkheid. Emoties zouden voor Geralt haast niet bestaan. Hij huilt niet, lacht niet. Hij toont geen berouw, angst, verdriet of kwetsbaarheid. De enige emotie die Geralt vertoont, zou woede zijn. Volgens McIntosh zou dit mannen een verkeerd signaal geven.
Reacties op de uitspraken van Sarkeesian en McIntosh blijven natuurlijk niet uit en over het algemeen kan je natuurlijk dezelfde tegenargumenten inroepen als voorheen ook al gebeurde tegen het discours van Feminist Frequency, omdat de kritiek die ze hebben op The Witcher III nu eenmaal sterk lijkt op kritiek die ze op heel wat andere games hebben, een kritiek die dus ook dezelfde denkfouten maakt. Zo wordt gewezen op het feit dat de wereld van The Witcher III nu eenmaal erg diep uitgewerkt is, en dat het een wereld is waar nu eenmaal genderongelijkheid heerst, hetgeen ook in onze wereld vaak nog een realiteit is, en dat wordt dus in de game weergegeven.
Misschien dat het een ideetje is voor Sarkeesian en co. om, in plaats van hun pijlen op deze manier te verschieten, te focussen op het feit dat The Witcher III: Wild Hunt heel wat vrouwen in de game in een sterke en belangrijke positie plaatst, en dat die vrouwen hun mannetje kunnen staan? Voorts os het het antwoord tegen vrouwonvriendelijkheid niet het louter weglaten ervan in games terwijl het in de echte wereld blijft bestaan, maar het juist blijven tonen ervan zodat spelers de kans krijgen om ermee geconfronteerd te worden, wat hen net aan het denken kan zetten en hen de kans geeft er iets tegen te doen.
Also the "it's realistic for enemies to sexually harass female characters” excuse is nonsense in fantasy games filled with ghouls & wraiths.
— Feminist Frequency (@femfreq) May 31, 2015