Microsoft vermindert nodige bandbreedte voor game streaming met 80%
Microsoft is er samen met een onderzoeker van de Duke University in geslaagd om de benodigde bandbreedte voor het streamen van grafisch intense games met 80% naar beneden te halen. De nieuwe techniek die dat mogelijk maakt, heet Kahawai (Hawaiiaans voor stream) en is relatief eenvoudig qua principe. In plaats van een super-pc of server ergens in een datacenter al het werk te laten doen, waarna die data wordt doorgestuurd naar een lokale machine, zoals console, pc of tablet, wordt het berekeningsproces bij Kahawai verdeeld over zowel de server als de lokale machine.
Het zal nog steeds de server zijn die de meest intense berekeningen doet, zoals textures en schaduwen en fijne details, maar daarnaast kan ook gewoon de hardware van de lokale machine ingeschakeld worden voor het verwerken van de grafische basis. Doordat dit proces over twee apparaten, waaronder een lokaal, gespreid wordt, zal er aanzienlijk minder bandbreedte nodig zijn om de data van de server naar de lokale machine te sturen, simpelweg omdat de server ook effectief minder moet berekenen.
Indien dit principe verder uitgewerkt en gerealiseerd kan worden, zou dit een grote stap voorwaarts betekenen voor het streamen van games. Momenteel is de benodigde bandbreedte immers nog vaak een spelbreker, niet alleen omdat sommige mensen nog een datalimiet hebben maar ook omdat het versturen van zoveel data voor stotteringen kan zorgen als de internetverbinding niet optimaal of sterk genoeg is. Het reduceren van de benodigde bandbreedte zou beide problemen kunnen aanpakken.