11-jarige zadelt moeder op met 4000 euro aan microtransacties
Het is niet de eerste keer dat we een dergelijk verhaal te horen krijgen en jammer genoeg zal het vermoedelijk ook niet de laatste keer zijn, maar hopelijk zijn er ook nu weer wat mensen die lessen weten te trekken. In het Verenigd Koninkrijk heeft een 11-jarige jongen, Nick, zijn moeder opgezadeld met een financiële kater, nadat hij voor omgerekend ongeveer 4.200 euro aan microtransacties van mobiele games had besteed.
De moeder, Penny Wrinch, had haar zoon haar kredietkaartgegevens gegeven om mobiele spelletjes op de tablet van het gezin te plaatsen. Ze zag hier geen problemen in omdat haar zoon blijkbaar erg "betrouwbaar" en "technisch snugger" is. Bovendien kwam hij steeds vragen of hij bepaalde in-game aankopen mocht verrichten, waar zij dan haar toestemming voor gaf. Aanvankelijk leek alles goed te gaan, met kleine bedragen van 2 tot 12 euro die werden aangerekend. Uiteindelijk liep het echter toch uit de hand.
Wrinch merkte dat er plots ene hoop geld van haar rekening was verdwenen. In plaats van de gebruikelijke kleine bedragen zag ze plots dat dagelijks bedragen van meer dan 50 euro waren uitgegeven. In twee maanden tijd ging zo 4.200 euro richting de Google Play Store, voor spelletjes als Top Eleven 2015 en Clash of Clans.
Blijkbaar zou de 11-jarige Nick op een dag zoals gebruikelijk credits hebben willen kopen, maar na het betalen ervan leken die niet op zijn account te verschijnen. Vermoedelijk heeft hij toen nog eens op een aankoopknop gedrukt, en nog eens, en nog eens, ... Dit zou zich enkele dagen hebben voorgedaan, waardoor hij dus zonder het te beseffen een enorme rekening gepresenteerd zou krijgen.
De grootvader van Nick contacteerde Google, maar kreeg daar te horen dat er met de transacties niets fout was gelopen en dat er dus ook niets kon worden terugbetaald. In plaats daarvan zou de grootvader het advies hebben gekregen om aan "happy thoughts" te denken.
Zoals gezegd krijgt het gezin nu een financiële kater te verwerken. Niet alleen zijn ze 4.200 euro kwijt aan microtransacties, ook konden bepaalde betalingen niet uitgevoerd worden, waardoor de bank extra kosten aanrekent. De moeder begrijpt niet waarom Google geen systeem heeft om dergelijke voorvallen onmogelijk te maken.