Valve en Bethesda draaien "betalen voor mods"-optie terug
Valve en Bethesda hadden onlangs een extraatje toegevoegd aan de mods van Skyrim, met name dat deze voortaan betalend kunnen zijn. Dat was niet naar de zin van vele pc-fans en leverde dus ook heel wat protest op, met zelfs Gabe Newell die kwam melden dat er ook een donatieknop zal worden toegevoegd.
Valve-reactie
Ondertussen is het al een stapje verder gegaan, want Valve en Bethesda hebben nu beslist om het hele systeem offline te halen en iedereen die iets gekocht heeft, gewoon terug te betalen. Valve zegt dat men het systeem heeft teruggedraaid "omdat we duidelijk niet wisten wat we aan het doen waren", gezien de reactie van de community. Men benadrukt dat men een systeem wilde opzetten waarbij 'community creators' mee kunnen genieten van inkomsten.
Zo wil men modders de kans geven om full-time aan hun mods te werken en wil men ontwikkelaars aanmoedigen om hun mod communities beter te ondersteunen. "We hebben het verschil tussen onze vorige gedeelde inkomsten-modellen en betalende mods onderschat. [...] Het was waarschijnlijk niet de beste zet om te beginnen in een game met een ervaren, jarenoude mod community. [...] We denken wel dat er in dit model een nuttige feature verscholen zit."
Bethesda-reactie
Ook Bethesda laat weten dat het "na een gesprek met Valve en input van de community de betalende mods weghaalt van de Steam Workshop. We hadden de beste bedoelingen, maar de feedback was duidelijk: dit is geen feature die jullie willen. Jullie steun betekent alles voor ons en we hebben de boodschap begrepen", stelt de uitgever.
Zelf verwees men eerder ook naar de jarenlange traditie die Elder Scrolls-games hebben met mods en dat het ook voor hen soms pijnlijk was. Zo zorgden de mods bij Oblivion ervoor dat de game een oudere rating kreeg "wat ons miljoenen dollars kostte", maar toch bleef men de mods ondersteunen en toelaten. Zo kon men eerder ook al ingrijpen bij mods, maar liet men de community doen. "We zullen geen oordeel vellen over wat de community doet. Zij zullen bepalen wat goed, slecht, juist en fout is."
Men is ook bereid om de percentages aan te passen indien gewenst, al erkent men dat Valve sowieso 30 % krijgt en dat men in het huidige systeem 45 % opeiste als Bethesda zijnde. Ook wil men benadrukken dat er ook positieve zaken zijn aan het systeem. "We willen niet enkel meer mods, we zijn ook anti-DRM voor zover mogelijk. Onze eigen Skyrim DLC heeft geen DRM. Oblivion had ook geen DRM. Er zijn zaken die we kunnen beheersen en zaken die we niet kunnen beheersen. We blijven ervan overtuigd dat onze community het het beste weet en dat zij zullen bepalen hoe modding werkt. We vinden het belangrijk om hen keuzes te geven die ze voordien niet hadden."
Dank aan Construct voor het melden!