"Gaming haalt dit jaar omzet van 91,5 miljard dollar"
Marktonderzoeksbureau Newzoo heeft berekend dat de game-industrie dit jaar goed zou zijn voor 91,5 miljard dollar, wat een groei van 9,4% zou betekenen tegenover vorig jaar. In 2017 zouden de inkomsten stijgen naar maar liefst 107 miljard dollar.
Andere noemenswaardige elementen van de studie zijn dat de Chinese markt dit jaar over de Amerikaanse zou springen wat inkomsten betreft. De Chinese markt zou namelijk met 23% groeien tot 22,2 miljard dollar, terwijl de Amerikaanse met slechts 3% zou groeien tot 22 miljard dollar. De inkomsten uit games voor tablets zouden met 27% stijgen tot 9,4 miljard dollar en wat smartphones en smartwatches betreft zou er een stijging van 21% zijn tot 20,6 miljard dollar. Bij pc-games zou er een stijging van 8% tot 27,1 miljard dollar zijn, voornamelijk dankzij MMO's, terwijl meer casual pc-games nog eens 6,6 miljard dollar opleveren, wat een stijging van 2% tegenover vorig jaar zou betekenen. Ook game-inkomsten uit console-, tv-, en VR-toestellen zouden 2% groeien tot 25,1 miljard dollar.
Over het algemeen een erg degelijke groei dus voor de game-industrie, maar er zouden ook segmenten zijn die terrein verliezen. De handheldsystemen zouden met 2,7 miljard dollar namelijk 16% minder opbrengen.
Dat de game-industrie het goed doet en goed blijft doen is op zich natuurlijk geen verrassing, maar het is ook duidelijk dat het landschap blijft veranderen. In hoeverre ook de cijfers uit deze studie gehaald zullen worden, zal nog moeten blijken.