"League of Legends blijft ook in 2016 MOBA-markt domineren"
League of Legends domineert momenteel de MOBA-markt en dat zal vermoedelijk nog wel een tijdje zo blijven. Dat is wat velen waarschijnlijk denken, en zo denkt ook onderzoeksbureau EEDAR erover. Volgens analist Edward Zhou zal League of Legends ook doorheen 2016 nog twee derde van de MOBA-markt in handen hebben, en daar is een logische verklaring voor.
Zhou wijst op twee belangrijke elementen. Om te beginnen is er de aard van het MOBA-genre zelf. Zulke games vragen tijd om helemaal te beheersen, wat maakt dat spelers vaak bij de game blijven waar ze toch al heel wat tijd in geïnvesteerd hebben. Je opgebouwde ervaring in een bepaalde game gooi je immers niet zomaar weg, en al helemaal niet wanneer je vervolgens in een gelijkaardige game weer opnieuw moet gaan leren om bijna hetzelfde te doen. Vervolgens is er ook het businessmodel achter games als League of Legends en Dota 2, waarbij men regelmatig nieuwe, aantrekkelijke content uitbrengt om de bestaande gebruikers te behouden en aan zich gebonden te houden.
Deze twee elementen zorgen er volgens Zhou voor dat er in de MOBA-markt weinig bewegingsruimte is, zeker voor games die niets nieuws brengen. Nieuwe MOBA-games moeten dan ook vooral iets unieks bieden denkt Zhou, als ze zichzelf een plaats in het MOBA-landschap willen toe-eigenen. Zo verwijst hij naar Smite, dat een third-person perspectief biedt en dat redelijk toegankelijk is. Heroes of the Storm dan weer maakt kans omdat Blizzard erachter zit. Blizzard is al een gevestigde waarde en kan daar gebruik van maken. Bovendien tracht Blizzard zijn games vaak erg toegankelijk te maken, wat aantrekkelijk zou kunnen zijn voor nieuwe spelers.
Er zijn dus wel mogelijkheden voor nieuwe spelers om hun weg te vinden, maar in de grote lijnen ligt het MOBA-landschap volgens Zhou wel nog een tijdje vast. In 2016 zou League of Legends nog steeds 66% van de markt in handen hebben, gevolgd door Dota 2 op 14%. Daarna komt Heroes of the Storm met 7% en Smite mag het stellen met 2,5%. Wat dan nog overblijft, wordt verdeeld onder kleinere garnalen als Infinite Crisis, Strife en andere MOBA-games.