"We gingen GTA V altijd al naar pc brengen"
Deze week verschijnt eindelijk de pc-versie van GTA V en dat die pc-versie er inderdaad zou komen, stond eigenlijk al van in het begin in de sterren geschreven. Toch heeft het lang geduurd vooraleer Rockstar bevestigde dat de game ook naar pc zou komen. Eind 2011 namelijk werd GTA V al aangekondigd voor PS3 en Xbox 360, en in september 2013 werden die versies gelanceerd. In juni 2014 echter pas werden versies voor pc, PS4 en Xbox One bevestigd. Nu blijkt evenwel dat die pc-versie al van in het begin gewoon in ontwikkeling was, ondanks het stilzwijgen van Rockstar.
Tijdens een interview naar aanleiding van de release van de pc-versie hebben enkele topmensen van Rockstar uitgelegd hoe de vork precies in de steel zit. Al vanaf het begin, toen men aan de PS3- en Xbox 360-versie begon, was het dus duidelijk dat men de game ook naar pc wilde brengen en met dat in het achterhoofd begon men GTA V te ontwikkelen. Concreet houdt dat bijvoorbeeld in dat men heel wat assets al in pc-resoluties maakte, waarna men die weer kleiner maakte voor PS3 en Xbox 360.
Verder was het wel zo dat men de ontwikkeling van de pc-versie deze keer iets anders aanpakte. In het verleden voorzag men voor pc namelijk gewoon een port van de consoleversie, maar dat wilde men deze keer niet meer doen. Aanvankelijk heeft men gefocust op de ontwikkeling van de PS3- en Xbox 360-versie, om daar het onderste uit de kan te halen, maar tegelijk had men dus wel al de pc-versie in het achterhoofd. Vervolgens schakelde men over naar de PS4- en Xbox One-versie. Het feit dat die hun architectuur erg gelijkt op die van pc was een voordeel, want men had al bepaalde elementen van de pc-versie die men kon gaan gebruiken voor PS4 en Xbox One, en na het afwerken van de PS4- en Xbox One-versie had men heel wat materiaal dat men kon gebruiken voor de pc-versie, al zou men die pc-versie wel nog een stuk verbeteren.
Al bij al werpt deze nieuwe aanpak volgens Rockstar zeker zijn vruchten af, aangezien elk platform nu in principe de voor dat platform best mogelijke versie van de game krijgt. Bovendien blijkt een simultane ontwikkeling betere resultaten op te leveren dan een snelle port, al betekent dat natuurlijk niet dat de pc-versie ook snel na de andere versies gelanceerd wordt, zoals nu blijkt. Men legt namelijk nog steeds eerst de focus op bepaalde platformen, zij het met andere platformen in het achterhoofd, om zo gaandeweg toe te werken naar de pc-versie, die als de ultieme versie wordt beschouwd.