Sony gaat compenseren voor misleidende PS Vita-reclame
De Amerikaanse Federal Trade Commission is akkoord gegaan met een voorstel van Sony voor het compenseren van kopers van een PS Vita naar aanleiding van misleidende reclame voor de handheld. De schikking werd vorig jaar al voorgesteld, maar is nu dus goedgekeurd en kan zo ten uitvoer gebracht worden.
De aanvankelijke klacht van de FTC heeft betrekking op PS Vita reclame die in 2011 en de eerste helft van 2012 uitgezonden werd, en die dus misleidend was. Zo werd makkelijk cross-platform play beloofd tussen PS3 en PS VIta, terwijl dit in de praktijk erg beperkt is. Ook de multiplayer opties met 3G zouden veel positiever voorgesteld worden dan in werkelijkheid mogelijk is.
Het voorstel dat nu is goedgekeurd houdt in dat Sony een feitelijke terugbetaling van 25 dollar of een voucher van 50 dollar geeft aan wie voor 1 juni 2012 een PS Vita gekocht heeft. De kans is wel reëel dat dit enkel voor Amerikaanse kopers geldt, dus wij hebben er waarschijnlijk niet zoveel aan. Sony zal de regeling nu verder moeten uitwerken en, voor zover mogelijk, contact moeten opnemen met kopers waarvan ze weten dat die hun PS Vita voor 1 juni 2012 hebben aangeschaft. Mogelijk krijgen kopers zelf ook nog de kans om zich ergens aan te melden.
Voorts heeft de FTC Sony verboden om nog misleidende reclame voor handheld consoles te maken, wat je doet afvragen of dat dan wel nog mag voor "home consoles", zoals de PS4. Daarnaast is ook Deutsch LA, een marketingpartner van Sony, met de vinger gewezen. Werknemers van het bedrijf moesten via hun eigen sociale mediakanalen namelijk positieve boodschappen over de PS Vita de wereld insturen, daarbij gebruik makend van de hashtag "#gamechanger". Het probleem is echter dat ze daarbij niet hebben vermeld wat hun relatie met Sony was. Van de FTC moet het bedrijf voortaan dus altijd zulke connecties duidelijk bekend maken.