"Niet inhoud maar speelduur heeft invloed op kinderen"
Volgens een nieuw onderzoek van de Oxford University is het niet meteen de inhoud van een game die een invloed heeft op kinderen, maar wel de tijd die men eraan spendeert. Volgens de studie hebben kinderen (in het Verenigd Koninkrijk) die meer dan drie uur per dag gamen meer kans om hyperactief te zijn en in vechtpartijen verwikkeld te geraken dan kinderen die helemaal geen of minder dan drie uur per dag games spelen. Voorts is er ook geen verband gevonden tussen het spelen van gewelddadige games en het vertonen van gewelddadig gedrag in het echte leven. Gewelddadige games zouden ook geen invloed hebben op schoolprestaties van kinderen.
"We kunnen verbanden zien tussen sommige soorten games, de tijd die gespendeerd wordt aan het spelen en het gedrag van kinderen," vertelt Dr. Andy Pryzbylski. "We kunnen echter niet zeggen dat het spelen van games goed of slecht gedrag veroorzaakt. We weten ook de de risico's verbonden aan het spelen van games klein zijn. Een hoeveelheid andere factoren in het leven van een kinderen zullen hun gedrag meer beïnvloeden. Dit onderzoek doet vermoeden dat het spelen van elektronische games een bestaande maar kleine factor is in hoe kinderen academisch ontwikkelen en in hun emotioneel welzijn."
Voorts merkten de onderzoekers dat kinderen die co-op games met andere kinderen spelen, of die games spelen met competitieve elementen, "significant minder emotionele problemen of problemen met leeftijdsgenoten" hebben.