Virtual reality minder misselijkmakend dankzij virtuele neus?
Met virtual reality is al vaak geëxperimenteerd, de ene keer al wat succesvoller dan de andere keer, maar nu lijkt het er toch eindelijk van te gaan komen: virtual reality gaming voor een betaalbare prijs, al is dat natuurlijk relatief. Voorts valt het nog af te wachten of virtual reality de hoge verwachtingen zal kunnen waarmaken, want er zijn nog wel enkele obstakels. Zo zijn er nog steeds mensen die vrij snel misselijk worden wanneer ze een virtual reality headset op hun hoofd hebben.
Voor die misselijkheid zijn er verschillende oorzaken. Zo kan de virtuele content gewoon niet goed genoeg geprogrammeerd zijn, maar vaak heeft het ook te maken met de kleine vertraging die er zit tussen het bewegen van het hoofd van de speler en het weergeven van die beweging in de virtuele wereld. Het is allemaal nét niet echt genoeg, en daardoor verliezen sommige mensen hun evenwicht of worden ze misselijk.
Een universiteit heeft nu mogelijk iets gevonden dat ervoor kan zorgen dat heel wat minder mensen misselijk worden bij virtual reality. Het concept is relatief simpel, zo simpel zelfs dat het vreemd is dat het nog niet eerder werd voorgesteld. Onderzoekers hebben namelijk ontdekt dat de aanwezigheid van je neus een belangrijke rol speelt als visuele referentie. In het normale leven filteren onze hersenen onze neus eigenlijk weg, maar als je erop focust, merk je dat die wel degelijk te zien is in je gezichtsveld.
Bij veel virtual reality ervaringen zie je een virtuele wereld uit first-person perspectief, maar de neus ontbreekt. Hoewel we die neus sowieso eigenlijk niet zouden zien, merken onze hersenen wel dat er iets in de virtuele wereld niet klopt, waardoor er dus misselijkheid en coördinatieproblemen kunnen opduiken.
Het voorstel is dus om in virtual reality toepassingen de optie te voorzien om een virtuele neus toe te voegen. Dat ziet er wat vreemd uit, maar die virtuele neus wordt normaal toch weggefilterd door onze hersenen en het zou dus een reëlere ervaring bieden.
Klinkt dus goed, maar er lijkt nog één probleempje te zijn. De virtuele neus lijkt voorlopig namelijk enkel een verbetering met zich mee te brengen voor mensen die snel misselijk worden van virtual reality, en het biedt dus nog geen definitieve oplossing. Voorlopig is het zelfs zo dat mensen met virtuele neus slechts enkele seconden tot enkele minuten langer kunnen spelen zonder misselijk te worden dan wanneer ze de virtuele neus niet zouden hebben. Een minieme verbetering dus, dat wel, maar voorlopig nog niet veel meer dan dat.