De motor van Angry Birds begint te sputteren
Angry Birds ontwikkelaar Rovio heeft zijn winst voor het afgelopen fiscale jaar stevig zien terugvallen. Nochtans doen de Angry Birds games het nog steeds erg goed. De inkomsten daaruit stegen zelfs met 16%, tot 110,7 miljoen euro. Het afgelopen jaar werden de games 600 miljoen keer gedownload.
Aan de games ligt het dus niet meteen, maar wat is dan wel het probleem? De merchandise. Blijkbaar worden de knuffels, drankjes etc. minder verkocht dan vroeger. De operationele winst wat dat segment betreft daalde in 2014 met 10%, tot 10 miljoen euro. In 2013 bedroeg de winst nog 36,5 miljoen euro en in 2012 was merchandise zelfs nog goed voor 76,8 miljoen euro winst. De ingezette daling na het topjaar van 2012 blijft dus aanhouden.
Het valt nu af te wachten of Rovio een manier vindt om het tij te keren, al kan het bedrijf vermoedelijk wel overleven dankzij de inkomsten van de games alleen ook. In de zomer van volgend jaar komt er trouwens ook nog een Angry Birds film uit, dus misschien kan dat de merchandise weer wat nieuw leven inblazen. Bovendien heeft Rovio in het verleden ook al herstructureringen doorgevoerd om dalende inkomsten te compenseren, dus dat kan misschien opnieuw gebeuren.