EA plakt zelf prijsmarges op FIFA Ultimate Team items
FIFA Ultimate Team coin sellers zullen het voortaan moeilijker hebben om hun activiteiten uit te voeren. EA heeft nu namelijk zelf prijsmarges vastgelegd waarvoor FIFA Ultimate Team items, zoals spelers, in-forms, consumables en club items, verkocht kunnen worden. Een speler als Eden Hazard bijvoorbeeld moet voor minimum 310.000 coins verkocht/gekocht worden en voor maximum 470.000 coins.
Concreet betekent dit een stevige klap voor coin sellers en partijen die voordeel halen uit coin sellers, zoals mensen die effectief coins kopen of YouTubers die geld krijgen om reclame te maken voor websites van coin sellers. Tot nu toe waren er namelijk geen waardemarges vastgelegd voor FUT items, waardoor coin sellers hun gang konden gaan. Via bots verzamelden ze in-game coins en die konden ze dan uitdelen aan wie er echt geld voor betaalde. Van zodra er betaald werd, kon de koper een waardeloos item in de marketplace zetten voor een hoog bedrag, zijnde het aantal coins waarvoor hij betaalde, en dat overpriced item werd dan gekocht door de coin seller. Die praktijk kan nu niet meer doorgaan, tenzij op een voor alle partijen aanzienlijk minder aantrekkelijke manier.
Het businessmodel van de coin sellers wordt dus stevig aangepakt, en dat is natuurlijk ook de bedoeling van EA, dat met de maatregel een eerlijker verloop van FIFA Ultimate Team wil bereiken. Sommige spelers klagen nu wel dat hun team, waar ze soms veel coins voor uitgegeven hebben en wat dus een aanzienlijke investering was, plots aanzienlijk in waarde gedaald is, omdat een speler waarvoor ze eerder bijvoorbeeld 600.000 coins hebben betaald nu nog maar een maximum van 300.000 coins waard is. Bij EA benadrukken ze echter dat de relatieve waarde van een team overeind blijft en dat het speelveld voor iedereen gelijk is, zeker nu coin sellers min of meer aan banden gelegd zijn. EA zal de hele economie ook verder blijven opvolgen en waardemarges aanpassen indien nodig.